skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

سیستم مدیریت محتوا

5/5 - (1 امتیاز)

سیستم مدیریت محتوا یا CMS مخفف Content Management System یک سیستم نرم‌افزاری است که ابزارهای از پیش آماده‌ای برای نوشتن مطالب، درج تصاویر و پیوندها و به‌طور کلی مدیریت یک یا چند وب‌سایت دارد و به کاربران اجازه می‌دهد حتی با حداقل اطلاعات در زمینه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی وب ، محتوای سایت خود را به سادگی ایجاد و مدیریت کنند.

CMS یک نرم افزار واسط بین دیتا بیس یا پایگاه داده ای سایت و طراحی سایت است . سیستم مدیریت محتوا به مدیر سایت امکان ایجاد و تغییر یا حذف مطالب و تصاویر سایت را می دهد. اطلاعات ایجاد شده در سیستم مدیریت محتوا با ترتیبی که مدیر سایت در جاهایی که از قبل در طراحی سیستم مدیریت محتوا در نظر گرفته شده است ، جای می گیرد و هنگامی که کاربر با فراخوانی یکی از صفحات سایت درخواست مشاهده آن صفحه را ارسال می کند توسط توابعی که در طراحی سایت در نظر گرفته شده است به نمایش در می آید.

در انتخاب سیستم مدیریت محتوا باید به امنیت و روان بودن آن برای کاربر توجه داشت. در حال حاضر سیستم های مدیریت محتوای ارائه شده توسط طراحان سایت به دو دسته تقسیم می شود . دسته اول سیستم های مدیریت محتوایی که توسط یک برنامه نویس یا تیم برنامه نویسی نوشته شده و به اسم سیستم مدیریت محتوای اختصاصی فروخته می شد. دسته دوم سیستم های مدیریت محتوای کد باز یا اپن سورس که به پشتوانه تیم های برنامه نویسی بسیار بزرگ تبدیل به سیستم های مدیریت محتوای محبوب شده اند که در رأس اینها می توان به وردپرس ، جوملا و دروپال اشاره کرد.

اما به راستی بهترین سیستم مدیریت محتوا کدام است ؟ اختصاصی یا کد باز؟

در سیستم مدیریت محتوای اختصاصی برنامه نویس با صرف مدت زمانی مشخص یک سیستم را طراحی می کند . در بسیاری از مواقع دید محدود برنامه نویس باعث محدودیت در امکانات در نظر گرفته شده برای توسعه سایت می شود. به ندرت پیش می آید که برنامه نویس به فکر ارتقا سیستم طراحی شده و رفع ایرادات احتمالی باشد و این ایرادات معمولاً در برخورد کاربران به آن و گرفتار شدن آنها با گذشت زمان توسط برنامه نویس بر طرف می شود. این گونه سیستم های مدیریت محتوا معمولاً از نظر امنیتی هم دارای اشکالات فراوان است که از چشم برنامه نویس یا تیم طراحی پنهان مانده است.

CMS

در سیستم مدیریت محتوای اختصاصی در صورتی که هر امکانی بخواهید به سایت اضافه کنید فقط با پرداخت هزینه و درخواست از تیم طراحی آن می توانید به خواسته خود برسید.

سیستم های مدیریت محتوای کد باز با توجه به اینکه همه توسعه دهندگان به سورس کد آنها دسترسی دارند همیشه زیر ذره بین قرار دارند و مرتباً‌ نسخه های بروزرسانی آنها ارائه می شود . ضمن اینکه در صورتیکه به فکر توسعه سایت و اضافه کردن بخش دیگری در آن بیافتید به راحتی به افزونه های تولید شده برای این سیستم های کد باز دسترسی دارید.

در واقع با مثالی ساده سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و کد باز را می تواند به اتومبیل دست ساز و اتومبیل کارخانه ای تشبیه کرد. شما برای دسترسی به قطعات یدکی برای یک اتومبیل کارخانه ای محدودیتی ندارید ، ولی برای اتومبیل دست ساز باید به کارگاه سازنده آن مراجعه کنید.

در بین سیستم های مدیریت محتوای کد باز هم بسته به امکانات و انعطاف پذیری آنها محبوبیت شان در میان مدیران سایت ها متفاوت است .

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *