skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

قدرت دامنه یا Domain Authority چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

قدرت دامنه یا DA یک امتیاز رتبه‌بندی موتور جستجو است که توسط Moz ایجاد شده است که احتمال رتبه‌بندی یک وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) را پیش‌بینی می‌کند. امتیازات قدرت دامنه یا Domain Authority از یک تا ۱۰۰ متغیر است و امتیازات بالاتر مربوط به احتمال بالاتر رتبه بندی است.

قدرت یک دامنه با عواملی متعدد، از جمله پیوند دادن دامنه‌های ریشه و تعداد کل پیوندها، محاسبه می‌شود. سپس می توان از این امتیاز هنگام مقایسه وب سایت ها یا ردیابی قدرت رتبه گیری آن در طول زمان، استفاده کرد.

Domain Authority یک فاکتور رتبه بندی گوگل نیست اما مراحل انجام سئو سایت پیوستگی بالایی با آن دارد، به ویژه در زمینه استراتژی سازی برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل پر رنگ است.

رتبه خوب برای قدرت دامنه

همانطور که اشاره شد امتیاز DA از ۱ تا ۱۰۰ رتبه بندی می شود که اعداد بالاتر به معنای احتمال نتایج بهتر در SERP ها است. این ابزار SEO هم کمیت و هم کیفیت لینک هایی را که یک صفحه وب دریافت می کند در نظر می گیرد.

به عبارتی دیگر اگر صفحه ای دارای بک لینک از صفحاتی با اعتبار بالا باشد – مانند گوگل، ویکی پدیا، صفحات دولتی، روزنامه ها یا مجلات معروف – احتمال بیشتری برای کسب امتیاز بهتر خواهد داشت.

بیشتر بدانید: محتوای کپی در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

رتبه خوب برای قدرت دامنه 

ابزار چک کردن قدرت دامنه در سئو

ابزارهای زیادی برای چک کردن DA وجود دارد که اصلی ترین آن وبسایت Moz است. شما می توانید وب سایت خود را به صورت رایگان از طریق Link Explorer بررسی کنید.

در ادامه باید URL ریشه دامنه خود را به صورت example.com وارد کنید و سپسDomain Authority صفحه وب شما به طور خودکار ظاهر می شود. البته این نکته را در نظر بگیرید که سایت Moz با آی پی ایران مشکل دارد.

قدرت دامنه مهمتر است یا قدرت پیج؟

در کنار Domain Authority پارامتر دیگری به نام Page Authority وجود دارد؛ اما DA مهمتر است یا PA؟ در حالی که Domain Authority احتمال رتبه بندی کل یک دامنه وب در SERP ها را اندازه گیری می کند، Page Authority به طور خاص بر روی احتمال رتبه بندی هر یک از صفحات وب سایت به صورت جداگانه تمرکز می کند.

این پارامتر این به شما امکان می دهد عملکرد صفحات جداگانه را تعیین کنید – مانند پست های وبلاگ یا صفحات محصول – تا تجزیه و تحلیل کنید که کدام یک ممکن است برای به دست آوردن امتیاز بالاتر نیاز به تنظیم دقیق داشته باشند. در حقیقت پارامتر قدرت صفحه به شما برای اقدامات بعدی، توسعه استراتژی دیجیتال و اولویت بندی صفحات کمک می کند.

قدرت دامنه مهمتر است یا قدرت پیج؟

چگونه قدرت دامنه وبسایت را بالا ببریم

اکنون، بیایید این را در عمل در نظر بگیریم: چگونه می توانید اعتبار دامنه را ایجاد کنید و از رقبای خود رتبه بهتری کسب کنید؟ همانطور که گوگل اشاره می کند، این مورد فقط درباره تعداد لینک های حواله داده شده به سایت شما یا تعداد کل لینک های دامنه نیست، بلکه کیفیت آن لینک ها است که مهم است و البته لینک هایی که به موضوع وب سایت شما مرتبط هستند.

برای ایجاد قدرت دامنه، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • کیفیت مقدم بر کمیت: قبل از انتخاب هزاران بک لینک بی اهمیت، بک لینک های مرتبط را اولویت بندی کنید.
  • ارزیابی بک لینک ها: بک لینک های خود را تجزیه و تحلیل کنید و مطمئن شوید که همه سایت های جالب دارای بک لینک دارای فالو (do-follow) هستند.
  • ایجاد محتوای با کیفیت: این مورد به شما کمک می کند که بک لینک های طبیعی را راحت تر دریافت کنید.
  • تمرکز محتوا بر مخاطبان: محتوایی تولید کنید که برای مخاطب جذاب بوده و به سرعت وایرال شود.
  • به روزرسانی محتواهای قدیمی: اگر محتوایی دارید که امتیازش پایین است یا به صفحه اول گوگل راه پیدا نکرده است، نگران نباشید، آن را بر اساس علایق کاربر بازنویسی کنید.
  • شناسایی رقبا: این بسیار مهم است که رقبای خود را شناسایی کرده و خود را با آن ها قیاس کنید. کارهایی که انجام داده اید و همچنین اقدامات انجام نشده را روی کاغذ بیاورید و مورد بررسی قرار دهید.
  • مطالعه منبع بک لینک رقبا: گفتیم که بک لینک های معتبر و مرتبط نقشی مهم در قدرت دامنه دارند. ببینید رقبا بک لینک ها را از کجا می آورند و آیا شما هم می توانید موارد مشابه را تهیه کنید؟
  • انتشار محتوا: در نهایت اینکه محتوای خود را به روشی صحیح و منحصر به فرد از طریق کانال هایی چون شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و برای آن بازاریابی کنید.

بیشتر بدانید: سوشال سیگنال چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

چگونه قدرت دامنه وبسایت را بالا ببریم

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد بگوییم که قدرت دامنه یا Domain Authority چیست و چه نقشی در مختصات سئو دارد. ایجاد قدرت دامنه یک استراتژی بلند مدت و زمان بر است، در نتیجه شما نتایج فوری را نمی بینید. با این حال، پیروی از این روش ها به شما کمک می کند تا دید وب سایت خود را در SERP ها با هدف افزایش ترافیک به سایت خود افزایش دهید.

به جای اینکه روی بالا رفتن صرف رتبه دامنه متمرکز باشید، روی اقداماتی که اشاره شد تمرکز کنید تا قدرت دامنه شما با کیفیت و پایدار صعود کند.