skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

جایگاه صفر گوگل (Position Zero) و نحوه دستیابی به آن

5/5 - (1 امتیاز)

جایگاه صفر گوگل (Position Zero) به اولین نتیجه جستجوی گوگل می گویند که در صدر لیست نتایج ارگانیک (بعد از نتایج تببلیغاتی) ظاهر می شود.

جایگاه صفر گوگل همچنین دارای باکسی برجسته است که اطلاعات کاملی را به کاربر نشان می دهد.، هدف جایگاه صفر این است که مستقیماً به سؤالات جستجوگران به صورتی جامع توضیح می دهد. پوزیشن صفر گوگل با نام های دیگری از جمله P0 ،Rank Zero و Featured Snippet نیز شناخته می شود. در ادامه بیشتر به ویژگی های جایگاه صفر پرداخته ایم.

نمونه جایگاه صفر

در طول چند سال گذشته، چشم انداز جستجوی گوگل به تکامل خود ادامه داده است تا پاسخ های سریع و ارزشمندی به جستجوها بدهد. از زمانی که گوگل اسنیپت های ویژه را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد، آنها به یکی از جام های مقدس سئو تبدیل شده اند.

در تلاشی برای پاسخگویی مستقیم به سوالات جستجوگران، گوگل نمودار دانش (Knowledge Graph) را راه‌اندازی کرد که در ابتدا بسیار متکی به دانشنامه هایی چون ویکی‌پدیا بود. نمونه اش این نتیجه برای سرچ در مورد مدیر کمپانی اپل است. با کامل تر شدن این طرح اکنون جایگاه صفر گوگل از میلیون ها صفحه برای ایجاد پاسخ در لحظه استفاده می کند.

نمونه جایگاه صفر

محتوای P0 از کجا می آید؟

هنگامی که مردم به صورت آنلاین جستجو می کنند، الگوریتم های Google صفحاتی را شناسایی می کنند که به سؤالات جستجوگران پاسخ می دهند و نتایج برتر را به صورت قطعه های برجسته یا نتایج جایگاه صفر گوگل نمایش می دهد.

نتایج جایگاه صفر گوگل علاوه بر پاسخ مستقیم به جستجو، شامل URL و عنوان صفحه سایت حاوی اطلاعات است. اگر کسی اطلاعات مربوط به کسب و کار، محصولات یا خدمات شما را جستجو می کند یعنی این پتانسیل را دارید که در جایگاه صفر گوگل قرار بگیرید و می توانید که به افزایش سئو سایت در گوگل برسید.

جایگاه طلایی P0 در سئو

اگر در حال حاضر یک استراتژی سئو دارید، اهمیت رتبه بندی در بالای نتایج جستجو را درک می کنید. در حقیقت وقتی با جستجوگرانی در صدر نتایج برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود مواجه خواهید شد و بر همین منوال کلیک ها، لیدها یا سرنخ (مخاطبانی که قابلیت تبدیل به مشتری دارند) و در نهایت درآمد بیشتری برای کسب و کار خود کسب می کنید.

اکنون، جایگاه صفر گوگل به شما امکان می دهد از رتبه های برتر – بالاتر از جایگاه اول – استفاده کنید تا ترافیک مرتبط را به وب سایت خود هدایت کنید. بیایید چند دلیل را بررسی کنیم که چرا سئو برای استراتژی سئو و اهداف تجاری شما اهمیت دارد.

نحوه دستیابی به جایگاه صفر گوگل

کمک به اشغال بیشتر قلمرو SERP

نخستین مزیت کسب جایگاه صفر گوگل این است که به کسب و کار شما اجازه می دهد تا قلمرو خاص خود را در نتایج SERP تصرف کند. این باکس بسیار بیشتر از آن چیزی است که زیر متای دیگر نتایج نمایش داده می شود.

نتایج P0 همچنین به کسب و کار شما اجازه می دهد تا در نتایج SERP ارزش بالاتری داشته باشید و به جستجوگران کمک می کند تا درباره کسب و کار، محصولات و خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.

جایگاه صفر گوگل و افزایش نرخ کلیک (CTR)

ممکن است نگران کننده به نظر برسد که وقتی گوگل بیشتر چیزها را در SERP موقعیت صفر نشان دهد، نرخ کلیک یا همان CTR کاهش پیدا کند اما در عمل چنین نیست و تحقیقات خلاف این را نشان داده است.

این یک واقعیت شناخته شده است که نخستین SERP بیشترین کلیک را دریافت می کند و نتایج جذاب Position Zero به شما این امکان را می دهد که از همان جایگاه اول جهش کنید و حتی بیشتر کلیک و ترافیک را به دست آورید.

در حقیقت این کلیک‌ها اولین گام برای کسب سرنخ ها، تبدیل آن ها به مشتری و کسب درآمد بیشتر است که برای کسب و کار شما ارزشمند خواهد بود.

جایگاه صفر گوگل و افزایش نرخ کلیک (CTR)

نحوه دستیابی به جایگاه صفر گوگل

محتوای جایگاه صفر گوگل چندین فرمت دارد  و اگر می‌خواهید به رتبه‌بندی P0 برسید، باید این فرمت ها را به استراتژی سئو محتوای خود اضافه کنید.

فرمت های مناسب برای Position Zero شامل به کارگیری پاراگراف ها، لیست های دارای شماره گذاری یا بولت، جداول، فیلم، تصاویر و نمودار ها است.  علاوه بر اتخاذ فرمت‌های محتوای بالا، انواع خاصی از محتوا برای دستیابی به جایگاه صفر گوگل به خوبی کار می‌کنند. که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

۱٫به کارگیری چرا، چطور و چگونه در تیتر

آنچه در انگلیسی با who، what، when، where و why شناخته می شود، نقش مهمی در سئوی جایگاه صفر گوگل دارد. اگر محتوای شما به طور خلاصه و دقیق به این سؤالات پاسخ دهد، احتمالاً در جایگاه صفر گوگل ظاهر می شوید – مانند این نتیجه برای اینکه «چرا آسمان آبی است».

شما باید یک پاراگرف را برای پاسخ به این سؤال در نظر بگیرید و موضوع را سر بسته اما مخاطب فهم و جامع منتقل کنید و باز کردن آن را به کل متن بسپارید. مخاطب آن پاراگرف را که در جایگاه صفر ظاهر شده می بیند، به سایت شما می آید و بقیه را می خواند.

معادل ۵W در زبان فارسی

همانطور که اشاره شد برای سئوی جایگاه صفر گوگل می توان از ۵W استفاده کرد. شاید بپرسید در فارسی چه کنیم؟ شما می توانید از چه کسی، چه چیز، چه زمانی، کجا، چرا، چطور و مواردی از این دست بهره بگیرید. همچنین برای کشف سوالات متداول مرتبط با یک موضوع، به ویژگی «People also ask» گوگل نگاهی بیندازید.

در این میان نقش چگونه ها را دست کم نگیرید زیرا آن ها عموماً پاسخ گام به گام دارند که این می تواند به صورت بولت یا شماره گذاری شده در متن بیاید و این گام ها در جای موقعیت صفر را بگیرد.

شما همچنین می توانید به این متن نگاهی بیندازید: چگونه رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببریم؟

۲٫نقش تعاریف و مقایسه در جایگاه صفر

تعاریف نیز برای تصاحب جایگاه صفر گوگل به خوبی کار می کند. جستجوگرانی که به دنبال تعاریف هستند، پاسخ‌های سریع می‌خواهند و نتایج P0 اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

همچنین اغلب، جستجوگران هنگام تصمیم گیری در مورد مارک ها یا محصولات برای خرید، می خواهند یک مقایسه سریع داشته باشند. این نتیجه P0 برای «Nike بهتر است یا آدیداس» یک نمای کلی از مارک های رقیب را با پیوندی برای جستجوگران جهت کسب اطلاعات بیشتر ارائه می دهد.

قالب‌بندی این نوع محتوا با فهرست‌ها، نقاط گلوله یا جداول نیز بسیار آسان است و همگی برای گرفتن جایگاه صفر گوگل عالی هستند.

نقش تعاریف و مقایسه در جایگاه صفر

۳٫اطلاعات قیمت/هزینه

جستجوهای مربوط به قیمت یا هزینه نیز نتایج مرتبط با  را به همراه می‌آورد که به جستجوگران تفکیک مفیدی در مورد میزان مبلغی که باید انتظار داشته باشند ارائه می‌دهد.

مثلاً تیتری همچون آیا می خواهید بدانید که هزینه تعطیلات در کیش چقدر است؟ مستعد آن است که یک تخمین سریع در قالب نتیجه جایگاه صفر گوگل نشان دهد. از این دست موارد می توان در مشاهده قیمت/هزینه فلان رمز ارز به دلار یا ریال هم دید.

۴٫فهرست های برتر/بهترین

فهرست‌های برترین یا بهترین محصولات به جستجوگران در فرآیند خرید کمک کرده و می تواند نتایجی عالی در جایگاه صفر گوگل ایجاد‌ کند. نمونه اش این است که مثلاً برای تیتر آیا نیاز به رضایت دندان های خود از شیرینی جات دارید؟ محتوا تولید شود که لیستی از بهترین مارک های شکلات را نشان می دهد.

سابقه جایگاه صفر

۵٫توجه به سوالات متداول

این مورد نباید با صفحات سؤالات متداول که معمولاً حاوی پاسخ به طیف گسترده ای از سؤالات هستند، اشتباه گرفته شود. محتوای سؤالات متداول جایگاه صفر گوگل به سؤالات رایج در مورد یک موضوع خاص پاسخ می دهد و از صفحاتی می آید که پاسخ های عمیقی در مورد موضوع پرسش شده ارائه می دهند.

نکته پایانی

در این مطلب تلاش شد در مورد جایگاه صفر گوگل (Position Zero) و نحوه دستیابی به آن صحبت شود. همانطور که گفته شد این جایگاه نقشی مهم در افزایش رتبه سایت در گوگل و در نهایت جذب مخاطب بیشتر داردو  برای این کار نیازمند است کمی استراتژی خود را در نگارش متن گسترش دهید.