skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

محتوای کپی در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

5/5 - (2 امتیاز)

بی شک محتوای کپی در سئو سایت نقشی منفی دارد؛ این محتوا می تواند منجر به تجربه منفی کاربر شده و به عدم ایندکس صفحه از سوی گوگل منجر شود.

این نوع محتوا می تواند عینا در چند وبسایت وجود دارد و همگی بی کم و کاست یا با تغییرات اندکی از روی هم نوشته شده باشند. در برخی موارد کپی محتوا اتفاقی است و در بیشتر موارد محتوا تعمدا کپی شده. همچنین این موضوع شامل محتوای کپی در صفحات داخلی خود وبسایت نیز می شود.

محتوای کپی شده چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع محتوای کپی در سئو سایت، بهتر است ببینیم که اصلا به چه محتوایی کپی شده می گویند. محتوای تکراری یا Duplicate Content به محتوایی گفته می‌شود که یک کپی دقیق از آن در جایی دیگر موجود باشد.

با این حال، اصطلاح محتوای تکراری همچنین می‌تواند به محتوای تقریباً یکسان (با تغییر در یک محصول، نام تجاری یا فقط نام مکان) نیز اشاره داشته باشد. در حقیقت صرف جا به جایی چند کلمه لزوماً صفحه ای را از اینکه دارای محتوای تکراری تلقی شود، نجات نمی دهد.

بیشتر بدانید: سئو کلاه سیاه چیست؟

تاثیر محتوای کپی در سئو سایت؛ کاهش ترافیک ارگانیک

تاثیر محتوای کپی در سئو سایت؛ کاهش ترافیک ارگانیک

بی شک مهمترین تاثیر محتوای کپی در سئو سایت شامل کاهش ترافیک سایت می شود به ویژه در مورد محتوای درونی وبسایت. مثلا اگر محتوای صفحه سوم را برای صفحه دوم نیز بگذارید، طبیعتا یکی از لینک ها در نتایج نخستین گوگل نمایش داده می شود.

در این وضعیت کاربران بر روی آن لینک معرفی شده کلیلک می کنند؛ حال اگر به فرض متن صفحه سوم اصلی بوده و گوگل متن صفحه دوم را معرفی کند، این موضوع سبب کاهش رتبه شما می شود زیرا کاربر به چیزی که می خواسته نرسیده است.

محتوای کپی در سئو سایت و اشکال در انتخاب لینک

نکته ای دیگر که در مورد تاثیر محتوای کپی در سئو سایت وجود دارد باز هم به لینک های متفاوت با محتوای مشابه باز می گردد. در این حالت، هر کدام از لینک ها می توانند بک لینک هایی را بگیرند.

این شرایط بر روی تقسیم لینک بین لینک های سایت شما تاثیر خواهد گذاشت. هرچند این موضوع چندان حاد نیست و در این زمینه گوگل می تواند برخی محتواهای تکراری را شناسایی کند اما همیشه چنین نیست و در نتیجه ممکن است به ضرر منبع اصلی تمام شود.

محتوای کپی در سئو سایت و اشکال در انتخاب لینک

کپی کردن محتوا از سایت های دیگر

در برخی از موارد سایت ها با اجازه یا بدون اجازه اقدام به کپی یک مطلب از وبسایتی دیگر می کنند. این موضوع در هر دو حالت مشکلی برای رتبه سایت به وجود نمی آورد اما می تواند به ضرر سایتی تمام شود که مطلب از روی آن کپی شده است زیرا این احتمال وجود دارد که مطلب در کوتاه مدت رتبه بگیرد و از رتبه سایت مادر نیز فراتر برود.

این موضوع اساساً بازیگران مخرب را قادر می ‌سازد تا از عرضه بی ‌پایان محتوای آنلاین برای سود بردن از شیوه‌های مشکوک یا بدون سرمایه‌گذاری خود در تولید محتوا استفاده کنند.

آیا محتوای کپی سبب پنالتی گوگل می شود؟

پاسخ کوتاه به این سوال بله است. اگر ازمحتوای کپی در سئو سایت استفاده می کنید، باید این نکته را بدانید که گوگل همواره اقدام به رتبه بندی و فهرست بندی سایت هایی می کند که به دلیل داشتن محتوای تکراری شناخته شده اند. با این حال، از دید گوگل تاثیر منفی محتوای کپی در سئو زمانی اتفاق می ‌افتد که محتوا عمداً برای دستکاری رتبه‌بندی یا گمراه کردن کاربران کپی شده باشد.

آیا محتوای کپی سبب پنالتی گوگل می شود؟

لزوم نوشتن محتوای حرفه ای

شما همواره باید محتوایی حرفه ای و مستقل داشته باشید؛ به این معنی که نویسندگان شما به محتوا کپی در سئو سایت فکر نکنند بلکه عناوینی جذاب را برای نگارش استفاده کرده یا با ایده گیری از دیگر نوشته ها، آن را به صورتی معنی دار در ساختار نوشته خود ادغام کنند.

فراموش نکنید که سئو، یک کار بلند مدت است و طبیعتا با روش های یک شبه همچون کپی محتوا شاید بتوان سر موتور جستجو را برای مدتی کلاه گذاشت اما طولی نمی کشد که ماهیت کار مشخص خواهد شد. بنابراین تولید محتوای حرفه ای بر هر کار دیگری مقدم است.

بیشتر بدانید: تاثیر دامنه بر سئو

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد ببینیم که محتوای کپی در سئو سایت چه تاثیری دارد؟ به طور کلی کپی برداری چه در سئو و چه در نوشتار کلاسیک و روزنامه ای امری ناپسند و حتی در رده سرقت ادبی دسته بندی می شود.

همچون همیشه باید این نکته را یادآوری کرد که سئو دارای اصول و قواعد خود بوده که کپی نکردن متن نیز به دلیل مواردی که توضیح داده شد، یکی از آنهاست.