skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

معرفی الگوریتم های گوگل

5/5 - (2 امتیاز)

موتور جستجو گوگل برای بهبود نتایج ارائه شده به کاربران و اطمینا از ارائه بهترین نتیجه الگوریتم هایی را از سال ۲۰۰۰ تعریف کرده است .

این الگوریتمها در قالب تغییرات گوگل هر کدام با هدف حذف تعدادی از سایت ها از نتایج و ارتقا رتبه دیگر سایت ها عمل کرده اند.

در اغلب این الگوریتم ها سایت های اسپم و سایت هایی که با سئو کلاه سیاه قصد در ارتقا رتبه سایت داشته اند هدف گرفته شده اند.

در طی این تغییرات همواره سایت هایی که از روال طبیعی و با تولید محتوا سعی در ارتقا رتبه داشته اند نگرانی بابت رتبه خود نداشته اند.

در این مطلب تغییرات و نحوه عملکرد این الگوریتم ها را معرفی می کنیم .

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل هرکدام کار خاصی را انجام می دهند و با توجه به نوع عملکردشان نامگذاری می شوند؛
همچنین در این نامگذاری براساس ویژگی الگوریتم و حیوانات، از نام حیوانات بهره برده است.

الگوریتم های گوگل:

۱) الگوریتم کافئین گوگل

گوگل کافئین یکی از آپدیت های موتور جستجوی گوگل است، اما بر خلاف دیگر آپدیت های آن، گوگل کافئین صرفا راه اندازی مجددی از موتور جستجوست.

گوگل در این آپدیت به جای اینکه یک به روز رسانی برای سیستم قبلی تولید کند، دست به بازسازی موتور جستجوی خود با هدف کسب سرعت بیشتر، ایندکس بهتر و همینطور نمایش نتایج مرتبط تر زده است.

اولین الگوریتم گوگل که در سال ۲۰۱۰ طراحی و منتشر شد، الگوریتم گوگل کافئین بود که وظیفه ی آن از بین بردن ساختار قبلی ایندکس گوگل بود.

گوگل کافئین یکی از آپدیت های موتور جستجوی گوگل است، اما بر خلاف دیگر آپدیت های آن، گوگل کافئین صرفا راه اندازی مجددی از موتور جستجوست. گوگل در این آپدیت به جای اینکه یک به روز رسانی برای سیستم قبلی تولید کند، دست به بازسازی موتور جستجوی خود با هدف کسب سرعت بیشتر، ایندکس بهتر و همینطور نمایش نتایج مرتبط تر زده است.

الگوریتم کافئین گوگل

قبلا ایندکس گوگل طوری طراحی شده بود که اطلاعات لایه لایه روی یکدیگر قرار می گرفتند.

و در نتیجه برای به روزرسانی مطالب زمان زیادی لازم بود. به همین جهت این الگوریتم طراحی شد.

تا اطلاعات در هر لحظه توانایی به روز شدن داشته باشند و کاربر علاوه براینکه زمان کمتری را برای دیدن نتیجه صرف کند، کمتر با مطالب قدیمی روبرو شود.

بیشتر بدانید: هزینه آمدن به صفحه اول گوگل

میزان کارکرد این الگوریتم در حدی است که میشه توی یک پایگاه داده حدود ۱۰۰میلیون گیگا بایت اطلاعات رو ذخیره کرد و تا ۱۰۰هزار گیگا بایت روزانه اطلاعات اضافه کرد. واقعا نگهداری این حجم از اطلاعات تنها از عهده ی کافئین بر میاد.

۲) الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

در سال ۲۰۱۳ الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار که یکی از الگوریتم های ترکیبی بهبود کیفیت جستجوست،
توسط گوگل ارائه شد به طوری که از زمان پدید آمدن آن، جستجو در گوگل با کیفیت بالایی روبرو شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم هایی است که گوگل با معرفی آن، ضربه محکمی به سایت هایی زد که کلمات کلیدی را مهم ترین ترفند برای بهینه کردن سایت ها میدانستند. کاری که این الگوریتم میکند آن است که محتوای صفحات سایت شما را نه بر اساس کلمات کلیدی پرجستجو، بلکه بر اساس معنا و مفهوم جملات آنالیز میکند.

این الگوریتم به خوبی مفهوم جملات و عبارات را فهمیده و به خوبی می تواند بین مقالات و متون مطابقت ایجاد می کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

۳) الگوریتم پاندا گوگل

الگوریتم دیگری که در سال ۲۰۱۱ گوگل منتشر کرد، الگوریتم گوگل پاندا بود.
این الگوریتم برای کنار گذاشتن مطالب تکراری و غیر مفید طراحی شده است به طوری که وب سایت ها را تشویق می کند
که از محتواهای خوب استفاده کنند و بدین طریق موجب ارتقاء جایگاه خود در صفحات گوگل شوند.

باید بگوییم که این بروز رسانی الگوریتم گوگل، هدفش این است که محتواهای با کیفیت را در صفحات نتایج جستجو ارتقا دهد و از نمایش محتواهای کم کیفیت یا فریبنده در SERP ها جلوگیری کند.

البته اینکه بخواهیم محتواهای موجود در وب سایت های مختلف را از نظر کیفیت مورد بررسی و اندازه گیری قرار داده و به هر کدام از آن ها رتبه ای خاص بدهیم، ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. به همین دلیل، گوگل یکسری اصول و شاخصه هایی را برای جداسازی محتواهای با کیفیت و بی کیفیت ارائه کرده است. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های یک محتوای نامناسب از بر اساس الگوریتم پاندای گوگل برای شما عزیزان می پردازیم:

محتواهای کم حجم: آن دسته از صفحاتی که دارای محتواهای کم بوده یا اینکه مشکلاتی در ارتباط با جلوگیری ار ربات گوگل برای بررسی محتواهای خود دارند، جزو دسته محتواهای کم حجم قرار می گیرند.

استفاده ناصحیح از عبارات کلیدی: در این دسته از محتواها، سعی شده است تا صفحه سایت مورد نظر، با استفاده از کلمات کلیدی خاصی، پر بشود یا اینکه برخی از عبارت های کلیدی از خزنده های گوگل مخفی بشوند.

محتوای نامرتبط: به محتواهایی گفته می شود که ارتباطی با کلمه کلیدی اصلی، عنوان و هر بخش دیگری از صفحه، نداشته باشند.

مزرعه محتوا: مزرعه محتوا به سایت هایی گفته می شود که تعداد بسیار زیادی محتوا تولید می کنند و در عین حال توجهی به کیفیت و ارزش این محتواهای تولید شده ندارند. در برخی موارد دیده شده است که وبمستر، از سایت های رقیب محتواهایی را کپی کرده و آن ها را مستقیما بدون هیچ تغییری در صفحه سایت خود قرار داده است.

نامیزان بودن تعداد تبلیغات نسبت به محتوا: در این دسته از محتواها، تبلیغات ارجحیت بیشتری نسبت به کیفیت و حجم محتوا دارد.

ارائه لینک های تبلیغاتی به تعداد زیاد: مجدداً باید بگوییم که هیچ نکته منفی در ارتباط با لینک های وب سایت شما که به سایت های دیگر داده شده است، وجود ندارد؛ اما محتوای شما باید علاوه بر لینک های تبلیغاتی، چیزی برای ارائه داشته باشد.

کمبود اعتبار: الگوریتم گوگل پاندا طریقه نگاه گوگل نسب به اعتبار وب سایت ها را به طور کلی تغییر داد. این مسئله با بروز رسانی های انجام شده مرتبط با الگوریتم پاندای گوگل، گسترده تر شده است.

محتواهای فریبنده: به محتواهایی گفته می شود که کاربران را فریب می دهد. به عنوان مثال، تولید تبلیغاتی که ظاهری مثل محتواهای اصلی وب سایت شما دارند، جزو این دسته قرار می گیرد.

لینک های فریبنده: به لینک هایی اطلاق می شود که کاربر را به آنچه که به دنبال آن است، نمی رساند.

الگوریتم پاندا گوگل

۴)الگوریتم پنگوئن گوگل

الگوریتم گوگل پنگوئن را گوگل در سال ۲۰۱۲ ارائه داد با این کاربرد که ضد اسپم بوده و وب سایت هایی را که از قوانین گوگل سرپیچی کنند را جریمه می کند.

قبل از اینکه الگوریتم پنگوئن گوگل وارد دنیای وب شود، سئوکارانی پیدا شدند که با سو استفاده از فیلترهای گوگل و روش های غیر طبیعی سایت خود را به صفحات اول جستجو آوردند.

گوگل برای حل این مشکل چاره ای اندیشید و در ۲۴ ام ماه آوریل سال ۲۰۱۲ فیلتر ضد اسپمی معرفی کرد که کارش مبارزه با لینک سازی ها و کلمات کلیدی نامرتبط بود و خلاصه جنگ با آن دسته سئوکارانی بود که با استفاده از سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) سعی داشتند تا سایت خود را به رتبه های بالا و صفحات نخست جستجوگر گوگل برسانند.

الگوریتم پنگوئن گوگل

بر روی این فیلتر تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰ بروزرسانی اعمال شد و سرانجام در سپتامبر ۲۰۱۶ مت کاتس (Matt Cutts) در توئیت خود از این فیلتر به عنوان الگوریتم پنگوئن گوگل یاد کرد.

۵)الگوریتم کبوتر گوگل

از آنجا که کاربران در جستجو های اینترنتی ممکن است با پاسخ های زیادی روبرو باشند برای این که دچار سردرگمی نشوند
الگوریتم دیگری به نام کبوتر گوگل طراحی شد که کار آن راهنمایی کاربران به نزدیک ترین نوع مقصد است.

بیشتر بدانید: لینک جویس یا Link Juice چیست؟

و بر بستر داده های جغرافیایی عمل می کند.
مثلا اگر دنبال یک فروشگاه هستید گوگل با داشتن این ابزار نتایج جستجو را به نسبت موقعیت مکانی شما نمایش می دهد.

کبوتر پرنده‌ای است که می تواند جزئیات را بدون در نظر گرفتن جهت گیری فضایی به دقت بررسی کند؛ این همان قابلیتی است که موجب می‌شود موتور جستجوی گوگل نیز از میان هزاران سایتِ ایندکس شده سایت‌های مرتبط و مطلوب را پیدا کند و همان نتایجی را به شما نشان دهد که انتظار دارید.

الگوریتم کبوتر گوگل

۷)الگوریتم گوگل پیج لایوت

الگوریتم گوگل پیج لایوت در سال ۲۰۱۲ جهت برخورد با محتواهای سنگین و آزاردهنده طراحی و ارائه شد.
صفحاتی که تبلیغات زیاد دارند یا دارای پاپ آپ یا عکس های سنگین دارند از نظر گوگل محتواهای آزاردهنده هستند.

الگوریتم گوگل پیج لایوت

۸)الگوریتم گوگل پی دی لون

الگوریتم دیگری که در سال ۲۰۱۳ گوگل ارائه کرده است الگوریتم گوگل پی دی لون است که کار آن در واقع مبارزه کردن
با سایت هایی است که در محتوای خود عبارات اسپم و عام را به شدت جای داده اند.
نام آن از کلمه وام گرفته شده و خود این عبارت یک عبارت عام است.

الگوریتم گوگل پی دی لون

۹)الگوریتم گوگل موبایل گدون

از آن جا که امروزه علاوه بر کامپیوتر، استفاده از موبایل و تبلت ها جهت جستجوی اینترنتی رواج پیدا کرده است،
محتوای سایت های مختلف باید در اینگونه دیوایس ها نیز قابل نمایش باشند.

حتما با سایت هایی که محتوای آن ها دارای کیفیت نمایش نتایج جستجو در موبایل نیستند مواجه شده اید،
این گونه سایت ها از قوانین استاندارد گوگل تبعیت نکرده و از نظر گوگل متخلف محسوب می شوند.
موتورجستجوی گوگل این سایت ها را از نتایج خود حذف می کند. برای شناسایی این سایت ها و همچنین حفظ کیفیت نمایش نتایج جستجو در موبایل،
الگوریتم گوگل موبایل گدون را در سال ۲۰۱۵ طراحی و ارائه کرده است.

الگوریتم گوگل موبایل گدون

 

حتما از وجود این تعداد الگوریتم اطلاع نداشتید. اگر سایت شما از روند طبیعی تولید محتوا و اصلاح کدنویسی سئو برای ارتقا رتبه استفاده کرده هیچ یک از این الگوریتم ها برای شما مشکل ساز نخواهد بود .

اگر احساس میکنید که بازدید سایت شما از نتایج گوگل به شدت کاهش داشته میتوانید با ما در مجموعه رایان دیزاین با شماره های درج شده در تماس بگیرید تا مشکلات احتمالی سایت شما را بررسی کنیم .

این بررسی رایگان است و در صورت نیاز به تغییرات با هزینه های بسیار کم و با توافق قبلی قبل انجام است .