skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو

5/5 - (5 امتیاز)

همیشه کلمات کلیدی یک پای بهینه سایت برای موتور جستجو است. اگر به دنبال رشد کسب و کار خود هستید درک اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو یکی از مهمترین کارهای شما خواهد بود.

برای پی بردن به اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو باید ببینیم که تناوب به کارگیری کلمات کلیدی چگونه کار می کند، سپس متوجه اهمیت این موضوع در بازاریابی آنلاین خواهیم شد.

تناوب کلمات کلیدی چیست؟

تناوب یا بسامد کلمه کلیدی که با نام Keyword Frequency نیز شناخته می‌شود، شامل تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب یا درون یک محتوا ظاهر می شود. هرچه یک کلمه کلیدی بیشتر در یک صفحه یا محتوای خاص ظاهر شود، بسامد کلمه کلیدی نیز بالاتر است.

این فراوانی یا تناوب کلمات کلیدی ارتباط نزدیکی با چگالی کلمات کلیدی یا همان Keyword Density دارد.

فراوانی کلمات کلیدی و سئو

اگر به دنبال قرار گرفتن در صفحه اول گوگل هستید باید از اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو آگاه باشد، زیرا اگر بسامد کلمه کلیدی شما خیلی کم باشد، در رتبه بندی آن کلمه کلیدی مشکل خواهید داشت مگر اینکه سطح رقابت بسیار پایین باشد.

برای موتورهای جستجو مانند گوگل باید این موضوع اثبات شود که کلمات کلیدی محتوای شما واقعاً با آنچه برایش جستجو شده، مرتبط است.

در این حالت اگر فرکانس کلمه کلیدی شما خیلی زیاد باشد این سیگنال منفی را موتورهای جستجو ارسال می کند که از تکنیک کلاه سیاه معروف به «پر کردن کلمات کلیدی» استفاده کرده اید.

روش انتخاب بهترین تعداد تکرار کلمات کلیدی برای سئو سایت

تعداد کلمات کلیدی در تبلیغات

همه چیز تنها به اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو ختم نمی شود، بلکه در مورد تبلیغات جستجوی پولی یا پرداخت برای هر کلیک که به PPC نیز مشهور است، تعداد تکرار کلمات کلیدی اهمیت دارد.

اگر کلمه کلیدی شما به هیچ وجه در تبلیغات شما ظاهر نشود، تبلیغ شما برای جستجوگران و موتورهای جستجو کمتر مورد توجه قرار می گیرد و همین موضوع نرخ کلیک و امتیاز شما را کاهش می دهد (که می تواند هزینه های شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد).

با این حال، درست مانند سئو، تکرار بیش از حد کلمه کلیدی می تواند به ضرر شما باشد.

مطلوب ترین حالت تکرار کلمات کلیدی

افراد تازه‌وارد به سئو و همچنین جستجوی پولی اغلب می پرسند که مطلوب ترین حالت برای تکرار کلمه کلیدی چیست؟ یا اصلاً ما که اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو را دریافتیم، برای تعیین چگالی مناسب کلمه کلیدی چه دستورالعمل هایی را باید دنبال کنیم؟

متأسفانه، مانند بسیاری از عناصر سئو و تبلیغات آنلاین، «قوانین» مشخصی ندارند و هرچه هست، برحسب تجربه به دست آمده؛ با این حال، برخی از بهترین شیوه های پذیرفته شده وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را دنبال کنید. به طور کلی، بسیاری از متخصصان سئو توافق دارند که یک کلمه کلیدی نباید بیش از یک بار در هر ۲۰۰ کلمه ظاهر شود.

این شامل انواع مترادف یک کلمه کلیدی نیز می شود. به عنوان مثال، «ماشین های دست دوم» و »ماشین های کارکرده» اگرچه دو اصطلاح متفاوت به نظر می رسند، اما از نظر معنایی به هم مرتبط هستند. پس باید بین به کارگیری انواع مترادف کلمات کلیدی فاصله ای معقول داشته باشید.

تکرار کلمات کلیدی چقدر در سئو مهم است؟

اگرچه فراوانی کلمات کلیدی می تواند بر میزان قابل کشف بودن یک سایت یا صفحه وب تأثیر بگذارد، اما درک اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو تنها یکی از بسیار عوامل لازم برای بهینه‌سازی جستجو است.

در گذشته، بسیاری از سایت‌ها با پر کردن کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)، برای دستکاری و به دست آوردن رتبه های کاذب تلاش می کردند؛ با این حال، امروزه الگوریتم‌های جستجو به‌طور قابل توجهی پیچیده‌تر شده‌اند و چنین تکنیک‌هایی تا حد زیادی بی‌فایده و حتی بالقوه مضر شده است.

کلمات و جملات کلیدی برای رسیدن به رتبه اول گوگل

فرکانس کلمات کلیدی و تجربه کاربری

دامنه اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو به تجربه کاربری یا همان UX نیز می رسد. فارغ از اینکه یک صفحه وب درباره لیست محصول، پست وبلاگ، صفحه فرود یا صفحه تشکر باشد، باید همیشه تجربه کاربر را در نظر بگیرید.

مخاطب باید در تمام متون احساس راحتی و همچنین سهولت دسترسی به بخش های مورد نظر را داشته باشد در غیر این صورت به مشتری بدل نمی شود و سایت شما را به سرعت ترک می کند.

فراوانی تعداد تکرار کلمات کلیدی یا چگالی کلمات کلیدی؟

فراوانی کلمه کلیدی و چگالی کلمه کلیدی دو اصطلاح متفاوت برای یک اصل هستند. هر دو اصطلاح به دفعات ظاهر شدن کلمات کلیدی در یک صفحه وب اشاره دارند که می توان آن را چگالی کلمه کلیدی یک صفحه وب نیز نامید. به این ترتیب، هر دو اصطلاح به یک معنی هستند و می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

فرکانس یا چگالی کلمه کلیدی را می توان به صورت عددی محاسبه کرد. برای انجام این کار، کافی است تعداد موارد کلمات کلیدی را بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم کنید. به عنوان مثال، یک پست وبلاگ ۱۰۰۰ کلمه ای که دارای ۱۰ نمونه منحصر به فرد از یک کلمه کلیدی است، فرکانس کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی ۱٪ خواهد داشت.

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد در مورد اهمیت تعداد تکرار کلمات کلیدی در سئو صحبت شود؛ همانطور که گفته شد این بسیار اهمیت دارد که شما کلمات کلیدی را به اندازه مطلوب در ساختار متن به کار ببرید؛ کلمات بیش از حد شما را با جریمه گوگل مواجه می کند و کلمات کمتر از حد نیز مطلب شما را به توجه لازم نمی رساند.

معمولاً ابزارهای مدیریت محتوا همچون وردپرس میزان چگالی کلمات را به کاربر نشان داده و به او می گویند تا چه میزان کلمه استفاده کند.