skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

تمرکز بر کلمات کلیدی طولانی یک تاکتیک عالی در سئو است. کلمات کلیدی دم بلند، کلمات کلیدی یا عباراتی هستند که نسبت به کلمات کلیدی رایج تر، طولانی تر هستند.

کلمات کلیدی طولانی ترافیک جستجوی کمتری دارند، اما معمولاً نرخ تبدیل آن ها بالاتر است زیرا خاص تر هستند. آنها به شما این امکان را می دهند که به تدریج ترافیک بیشتری را به سایت خود وارد کنید و توسط مخاطبان جدید و با انگیزه پیدا شوید.

استراتژی تعریف کلمات کلیدی طولانی

استراتژی کلمه کلیدی دم بلند وقتی رقابتی شدید در بازار شما وجود دارد، واقعاً می تواند به شما کمک کند. در این بین شرکت‌ها یا وبلاگ‌ها می‌توانند از این استراتژی بهره ببرند، زیرا به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان را با هدف جستجوی بسیار خاص جذب کنید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که کلمات کلیدی طولانی چیست و چگونه درک ماموریت و محصول شما می تواند به شما در تنظیم یک استراتژی برای کلیدواژه طولانی کمک کند.

استراتژی تعریف کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی دم بلند در سئو چیست؟

کلمات کلیدی طولانی نسبت به سایر کلمات کلیدی، خاص تر و کمتر رایج هستند. آنها بیشتر بر روی یک موضوع خاص (niche) تمرکز می کنند. کلمه کلیدی دم بلند از کتاب The Long Tail نوشته کریس اندرسون می آید.

در این کتاب، کریس اندرسون نشان می‌دهد که تقریباً برای هر محصول بازاری وجود دارد و اگرچه این بازار در برخی موارد واقعاً کوچک است، اما گستردگی اینترنت باعث می شود محصول یا پست وبلاگ شما سودآور باشد.

تم یک سر

اکثر وبلاگ ها یا وبسایت ها دارای یک موضوع اصلی هستند که در اصطلاح به آن سر یا کلمه کلیدی اصلی می گویند. برای مثال، وبلاگ‌های زندگی روزمره معمولاً درباره زندگی خانوادگی و وبلاگ‌های غذا درباره غذا خوردن، رستوران‌ها یا دستور پخت غذا هستند.

همانطور که در این وبلاگ همه چیز در مورد سئو است. بنابراین، همه پست های وبلاگ ما در مورد موضوعات مرتبط با سئو یا خود سئو هستند.

موضوع اصلی وبلاگ یا سایت شما کلمه کلیدی شماره یک (یا عبارت کلیدی) است که می خواهید مردم شما را با آن پیدا کنند. در مورد ما این کلمه کلیدی سئو است. کسی که یک وبلاگ غذایی درباره غذاهای خانگی ایتالیایی دارد، احتمالاً می خواهد در عبارت جستجو شده «غذای خانگی ایتالیایی» پیدا شود. که آن عبارت کلمه کلیدی شماره یک آن وبلاگ خواهد بود.

کلمات کلیدی دم بلند در سئو چیست؟

موضوعات فراوان در دم

روی همان مثال پاراگراف قبل متمرکز باشیم. شما نمی توانید همه پست های وبلاگ خود را با کلمه کلیدی «غذای خانگی ایتالیایی» سئو کنید و برایش محتوا بنویسید؛ حتی اگر تمام پست های وبلاگی که می نویسید در مورد غذاهای خانگی ایتالیایی باشد.

درعوض، باید برای تمام پست‌های وبلاگ از انواع گونه‌های دم بلند کلمه کلیدی اصلی بهره بگیرید. مواردی چون ماکارونی خانگی ایتالیایی، سالاد ایتالیایی خانگی، پای ایتالیایی خانگی و… در این دسته جا می گیرند.

این کلمات می توانند طولانی تر هم باشند و شما می توانید در مورد اسپاگتی بولونیز خانگی ایتالیایی، لازانیا خانگی ایتالیایی، کاربونارا اسپاگتی ایتالیایی خانگی و غیره بنویسید. هنگامی که تحقیق درستی برای کلمات کلیدی انجام دهید، همه این کلمات کلیدی طولانی را پیدا خواهید کرد.

تعداد کاراکتر در کلمات کلیدی طولانی

یک کلمه کلیدی دم بلند نیاز به طول خاصی ندارد. به عبارتی دیگر کلمات کلیدی طولانی اغلب شامل حدود ۳ تا ۵ کلمه هستند و در بسیاری از موارد کلید واژه اصلی را نیز در بر می گیرند اما در برخی از موارد نیز می توانند کلمه کلیدی اصلی (head keyword) را در بر نگیرند.

پیوند از دم به سر!

اگر برای سئوی وبلاگ خود از کلمات کلیدی طولانی بهره می گیرید، باید از پست های تهیه شده با این کلمات به عالی ترین صفحات خود پیوند دهید که در واقع محتوای بنیادی شما هستند؛ این یعنی پیوند دادن از دم به سر!

به این ترتیب، به گوگل نشان می دهید که ساختار سایت شما چگونه است و کدام یک از صفحات شما مهمتر هستند. مطمئن شوید که بهترین انگیزترین صفحات شما در گوگل رتبه بالایی دارند.

نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی دم بلند

اول از همه، اگر می خواهید چیزی بفروشید، باید به محصول خود را بشناسید و به خوبی از آنچه محصول یا وب سایت شما می تواند به مخاطبان ارائه دهد آگاه باشید.

چه چیزی محصول یا وبلاگ شما را خاص می کند؟ اگر به این موضوع پی ببرید، درک مخاطبان و علایق آنان و انتخاب کلمات کلیدی طولانی بسیار ساده‌تر خواهد بود. پس کمی وقت بگذارید و به منحصر به فرد بودن محصول یا وبلاگ خود فکر کنید و آن را یادداشت کنید.

تعداد کاراکتر در کلمات کلیدی طولانی

اهمیت ماموریت سایت

درک ماموریت سایت برای یافتن کلمات کلیدی طولانی بسیار مهم است، به عنوان مثال شاید شما مبلمان می فروشید و قطعات منحصر به فردی ارائه می دهید که با مواد بازیافتی ساخته شده اند و تأثیر کمی بر محیط زیست دارند.

ارائه مبلمان با کیفیت که به افراد کمک می کند تأثیر خود را بر محیط زیست کاهش دهند، می تواند منحصر به فرد بودن خدمات شما باشد. این مأموریت شماست، جایگاه شما، این چیزی است که باید به مخاطبان خود ارائه دهید. مطمئن شوید که ماموریت خود را با کلماتی که برای مخاطبان شما استفاده و درک می شود، یادداشت می کنید.

رقابت پذیری بازار

در برخی بازارها، رتبه بندی واقعاً دشوار است زیرا بسیار رقابتی هستند و شرکت های بزرگ بر نتایج جستجو تسلط دارند. این شرکت ها به طور کلی بودجه بسیار زیادی صرف بازاریابی و به طور خاص صرف سئو می کنند. رتبه بندی در این بازارها سخت است و شما نمی توانید با بودجه کمی در بازاری مانند صنعت مبلمان و صرف استفاده از عبارات جستجویی مانند «مبلمان با کیفیت» رقابت کنید.

با این حال، اگر ماموریت خود را مشخص کرده‌اید، باید بتوانید تعریف کنید که چه چیزی محصول یا وب‌سایت شما را در این بازار متمایز می‌کند و به این ترتیب شما باید بتوانید جایگاه خود را پیدا کنید. به مثال پاراگراف قبل یعنی مبلمان بازیافتی برگردیم. در این حالت شما باید روی اصطلاح کمتر رقابتی همچون «مواد بازیافتی مبلمان» تمرکز کنید.

خود را جای مخاطب بگذارید

برای تعریف کلمات کلیدی طولانی بهتر است لیستی از کلمات کلیدی داشته باشید و سعی کنید به ذهن مخاطبان خود وارد شوید. این افراد به دنبال چه خواهند بود؟ وقتی صحبت از محصول یا سایت شما می شود از چه عبارات جستجویی استفاده می کنند؟

فکر کردن به موضوع اصلی و کلیدواژه های اصلی احتمالاً بسیار آسان خواهد بود، اما یافتن کلمات کلیدی دم بلند شما ممکن است کمی چالش برانگیزتر باشد، بنابراین باید بر روی آن وقت بگذارید.

نیاز مخاطب خود را بسنجید

در مورد استفاده از کلمات کلیدی طولانی توجه داشته باشید، افرادی که از طریق این کلمات به وب سایت شما راه پیدا می کنند حجم نسبتاً کمی خواهند داشت، اما این افراد بیشترین شانس را برای خرید محصول شما یا تبدیل شدن به بازدیدکنندگان دائمی پیدا می کنند. اما مطمئن شوید که این عبارت خاص شبیه محصول یا خدماتی است که عرضه می کنید تا از مشتریان به دست آمده ناامید نشوید.

شما همچنین می توانید به این مطلب نیز نگاهی داشته باشید: روش انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو سایت

نکته پایانی

در این نوشتار سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) چیست؟ همانطور که گفته شد این کلمات دامنه رقابت کمتری به نسبت کلمات کلیدی اصلی دارند اما می توانند مخاطبان ویژه ای را برای شما بیاورند، هرچند که یافتن این کلمات نیازمند صرف زمان بیشتری است.

متا: