skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

SEO به معنی بهینه سازی موتور جستجو است و همه چیز در مورد هدایت ترافیک با کیفیت بالا به وب سایت شما از موتورهای جستجو مانند گوگل است.  اما تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ UX مخفف تجربه کاربری است و همه چیز در مورد ارائه یک تجربه روان و لذت بخش برای کاربر پس از ورود به وب سایت شما است.

UX و SEO ممکن است شامل دو رشته مختلف باشند، اما کاملاً از هم جدا نیستند. UX یک عامل مهم فزاینده برای SEO است، بنابراین مهم است که بدانیم چگونه آنها بر یکدیگر تاثیر می گذارند.

تجربه کاربری چیست و چه اهمیتی دارد؟

برای اینکه بدانیم تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد، باید این نکته را در نظر بگیریم که UX یا همان «User Experience» کیفیت تجربه یک فرد از یک محصول یا خدمت را توصیف می کند. تجربیات خوب کاربر به شما امکان می دهد اهداف و وظایف خود را به راحتی و با کمترین اصطکاک یا سردرگمی انجام دهید.

بیشتر بدانید: محتوای سئو شده چیست؟

تجربه کاربری چیست و چه اهمیتی دارد؟

عوامل تاثیر تجربه کاربری بر سئو

در پاسخ به این سوال که تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد، باید به عوامل مختلف و دخیل در شکل گیری تجربه کاربری اشاره کرد. این موارد کاربر را در مرکز قرار می دهند، کاربری که جذب آن به سمت محصولات و خدمات دیجیتال هدف سئو است. طراحی سایت از منظر تجربه کاربری مستلزم پاسخ به سوالاتی است که در ادامه به آن اشاره می شود.

  • کاربر برای انجام وظایف مورد نظر خود چه مراحلی را طی خواهد کرد و به چه ترتیبی؟ به عنوان مثال کاربر برای رزرو بلیط سینما چه مراحلی را دنبال می کند؟
  • محصول باید چه عملکردی داشته باشد؟ به عنوان مثال، یک تابع جستجو برای یافتن فیلم و زمان، یک عملکرد پرداخت برای وارد کردن مشخصات کارت و خرید بلیط و غیره.
  • کاربر باید به چه اطلاعات و محتوایی دسترسی داشته باشد؟ این محتوا چگونه باید سازماندهی و اولویت بندی شود؟
  • ساختار وب سایت در کل چگونه باید باشد؟ چگونه هر یک از صفحات و زیرصفحه های مختلف به یکدیگر پیوند می خورند؟
  • ساختار هر صفحه یا صفحه جداگانه چگونه باید باشد؟ چه عناصر و اجزای مختلفی باید در هر صفحه و در کجا گنجانده شود؟ به عنوان مثال، آیا سرصفحه و یک تصویر در بالا وجود خواهد داشت؟ کاربر روی چه دکمه هایی می تواند کلیک کند؟ارتباط تجربه کاربری و سئو در کجاست؟

ارتباط تجربه کاربری و سئو در کجاست؟

جدای از اینکه تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد، هدف هر دوی SEO و UX ایجاد وب سایت های قابل دسترس و کاربرپسند است که به مدد آن افراد آنچه را که به جستجو می کنند به نحوی بهینه به دست آورند.

هنگام ارزیابی اعتبار یک وب سایت، الگوریتم های موتورهای جستجو فقط عوامل فنی را در نظر نمی گیرند. آنها همچنین نحوه تعامل کاربران با وب سایت را بررسی می کنند تا از نوع تجربه کاربری که وبسایت ارائه می دهد، مطلع شوند.

به عنوان مثال اگر الگوریتم ‌ها متوجه شوند که کاربر پس از کلیک روی یک لینک و فرود به محتوا (Landing) ظرف چند ثانیه آن را ترک کند، آن وب‌سایت خیلی سریع از رتبه بندی سقوط می کند. این یعنی تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد.

تجربه کاربری و رابط کاربری

تا به اینجا مشخص شد که تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد و خود را در تقاطع با پارامترهای مهم از سئو نشان می دهد. اگر بخواهیم سه مورد از نمودهای تجربه کاربری را ذکر کنیم شامل اطلاعات، تعامل و رابط کاربری می شود.

  • اطلاعات: یکی از جنبه های استراتژی محتوا برای تجربه کاربری، که اغلب هم نادیده گرفته می شود، معماری اطلاعات است. به عبارتی دیگر همه چیز فقط محتوای نوشتاری نیست و از این نظر جریان ترافیک کاربر و ناوبری سایت باید برای هر نوع اطلاعاتی در نظر گرفته شود.

 

  • تعامل: این مورد نیز نشان می دهد تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد، به ویژه در مورد طراحی ساختار سایت در زمینه دکمه ها رابط ها و منوها است که نقشی اساسی در رضایتمندی تجربه کاربری دارد.

 

  • طراحی بصری: ظاهر و حس داشتن وبسایت برای کاربر نهایی اهمیت دارد. هنگامی که شما می خواهید وب سایت خود را ار لحاظ رنگ، تایپوگرافی و تصاویر منسجم کنید در حقیقت، رابط کاربری (UI) تحت تاثیر UX یا تجربه کاربری قرار می گیرد اما توجه به این نکته مهم است که رابط کاربری همیشه به مثابه تجربه کاربری نیست.

بیشتر بدانید: بازاریابی محتوا چیست؟

انواع تجربه کاربری

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد بگوییم که تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد. در حقیقت هدف سئو هدایت ترافیکی از مخاطبان به سمت سایت است، این مخاطبان باید تجربه خوبی از سایت به دست بیاورند و این برعهده تجربه کاربری است.

تجربه کاربری بیشتر به عنوان بازوی سئو است. بر اساس آن می توان اقدامات اتخاذ شده در سئو را بهینه تر کرد تا سایت نیز ارتقای رتبه ای ملموس داشته باشد. تجربه کاربری UX چه تاثیری بر سئو سایت دارد