skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

بهینه سازی نقشه سایت و تاثیر آن در سئو سایت

5/5 - (1 امتیاز)

بهینه سازی نقشه سایت یکی از کارهای مهم در جریان فرآیندهای سئو است. نقشه سایت فایلی است که تمام صفحات مهم یک وب سایت را فهرست می کند.

نقشه سایت موتورهای جستجو را در تعیین اینکه کدام صفحات را در فهرست یا index خود قرار دهند، راهنمایی می کند. داشتن نقشه سایت بخش مهمی از سئو است و به گوگل کمک می کند تا صفحات شما را سریعتر و موثرتر کشف کند.

انواع نقشه سایت

دومین نکته ای که در جریان بهینه سازی نقشه سایت باید گوشزد کرد، نوع فرمت این نقشه ها است. دو نوع نقشه سایت وجود دارد:

  • نقشه های سایت XML: در این مدل نقشه های سایت در قالب خاصی که برای خزنده های موتورهای جستجو طراحی شده اند، بارگذاری می شود.
  • نقشه های سایت HTML: نقشه های سایت در این مورد شبیه صفحات معمولی هستند و به کاربران در پیمایش صفحات وب سایت کمک می کند.

بیشتر بدانید: قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

بهینه سازی نقشه سایت با فرمت XML

بهینه سازی نقشه سایت با فرمت XML

فرمت XML نقشی اساسی در بهینه سازی نقشه سایت دارد، زیرا  قالب ترجیحی نقشه سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل است. آنها حامل سه نوع اطلاعات اصلی برای موتورهای جستجو هستند از جمله:

  • لیست تمام URL هایی که می خواهید ایندکس کنید.
  • ویژگی “lastmod” که آخرین به روز رسانی URL ها را نشان می دهد.
  • ویژگی hreflang attribute که در مورد انواع محلی URL ها اطلاع می دهد.

XML مخفف Extensible Markup Language است. این قالبی است که خواندن نقشه سایت را برای خزنده های موتورهای جستجو آسان می کند. گوگل می‌گوید نقشه‌های سایت برای وب‌سایت‌های بزرگ، وب‌سایت‌هایی با آرشیو گسترده یا وب‌سایت‌های جدید با لینک‌های کم مناسب هستند.

نقشه سایت HTML و تاثیر آن بر سئو سایت

نقشه سایت HTML روشی محبوب است که برای بهبود ناوبری وب سایت و ارائه لینک به تمام صفحات شما در یک مکان استفاده می شود. اگرچه نقشه‌های سایت HTML دیگر چندان رایج نیستند، اما برخی از سئوکاران همچنان معتقدند که این نوع ابزار همچنان ضروری است.

عملکرد HTML در زمینه بهینه سازی نقشه سایت برای بهبود عملکرد پیوندهای داخلی مشهود است و لایه دیگری از ناوبری را برای وب سایت های پیچیده با صفحات زیاد فراهم کند.

با این حال، از نقشه سایت HTML به عنوان جایگزینی برای عناصر ناوبری یک سایت خوب (مانند منوها، لینک های پاورقی، برادکرامب، دسته ها و غیره) استفاده نکنید.

روش دستی در یافتن نقشه سایت

روش دستی در یافتن نقشه سایت

حالا که در مورد بهینه سازی نقشه سایت می دانید شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که نقشه یک وبسایت چگونه یافته می شود. یکی از این راه ها به صورت دستی است. معمولاً نقشه های XML در آدرس https://domin.com/sitemap.xml موجود است.

اغلب اوقات – به خصوص اگر وب سایت از وردپرس و افزونه Yoast SEO استفاده می کند – خود به خود به فهرست نقشه سایت (/sitemap_index.xml) هدایت می شوند.

همانطور که بر می آید، فهرست نقشه سایت یک فایل ساده است که تمام نقشه های سایت یک وب سایت را فهرست می کندو البته ممکن است چندین نقشه سایت وجود داشته باشد. برای دیدن نقشه سایت واقعی، فقط روی لینک نقشه سایت خاص در فهرست کلیک کنید.

استفاده از اپراتورهای جستجو برای یافتن نقشه سایت

اپراتورهای جستجو از حمله دیگر ابزارهایی هستند که بهینه سازی نقشه سایت مورد توجه قرار می گیرند.

این ابزار شامل عبارات یا نمادهای خاصی هستند که می توانید از آن برای آوردن نتایج خاص تر به یک عبارت جستجو استفاده شوند. در اینجا برخی از اپراتورهای جستجو وجود دارد که می توانید از آنها برای یافتن نقشه سایت در یک وب سایت استفاده کنید:

  • “site:domain.com filetype:xml”
  • “site:domain.com inurl:sitemap”
  • “site:domain.com intitle:sitemap”

شما می توانید از این اپراتورها در تمام موتورهای جستجوی محبوب مانند گوگل، بینگ یا یاهو استفاده کنید. برای این کار به سادگی می توانید اپراتور را در نوار جستجو وارد کنید و آدرس وب سایت واقعی را جایگزین «domain.com» کنید.

نتایج جستجو باید شما را به مکان نقشه سایت (در صورت وجود) و همچنین موتور جستجویی که آن را ایندکس کرده است، ارجاع دهد.

استفاده از اپراتورهای جستجو برای یافتن نقشه سایت

گوگل سرچ کنسول و سایت مپ

نقش گوگل در بهینه سازی نقشه سایت بر هیچ کس پوشیده نیست. بالا آمدن سایت در گوگل گاهی مستلزم استفاده از ابزار های این موتور جستجو است.

کنسول سرچ گوگل از جمله این ابزارها است که در بهینه سازی نقشه سایت نقش دارد. برای این کار باید به سایت از طریق کنسول دسترسی پیدا کنید و از بخش sitemaps به Submitted sitemaps دسترسی پیدا کنید. اگر شخصی قبلا نقشه سایت XML را ارسال کرده باشد، URL آن را در لیست پیدا خواهید کرد.

نحوه ارسال نقشه سایت به گوگل و بررسی آن

همانطور که گفته شد ابزار کنسول گوگل نقشی اساسی در بهینه‌سازی نقشه سایت دارد، از حمله در فرستادن نقشه سایت به خود گوگل.

برای این کار همچون مورد قبل باید وارد Google Search Console بشوید. سپس از بخش Sitemaps گزینه Add a new sitemap را انتخاب کرده و URL سایت خود را به آن اضافه کنید و در نهایت گزینه Submit را بزنید.

اگر مشکلی در وضعیت نقشه سایت شما وجود داشته باشد، با پیام هایی نظیر Couldn’t fetch یا Has errors مواجه خواهید شد.

بیشتر بدانید: روش های افزایش بازدید سایت

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد در مورد بهینه سازی نقشه سایت و تاثیر آن در سئو سایت صحبت شود. بدیهی است که بهینه سازی نقشه سایت جزئی بنیادین از فرآیند سئو است؛ فرآیندی که نقشی بالا در خزش ربات های جستجوی گوگل به سمت کلمات کلیدی و محتوای تولید شده سایت شما خواهد داشت.