skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

صفحه فرود یا لندینگ پیج Landing Page چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

صفحه فرود یا لندینگ پیج یک صفحه وب است که برای ترغیب کاربران به انجام یک اقدام خاص طراحی شده است. به عنوان مثال، ثبت نام کاربران برای یک خبرنامه، خرید محصول یا پاسخگویی به یک درخواست از جمله عنواین صفحه فرود است.

صفحه فرود از عنوان، فرم ثبت نام، ارائه خدمت یا فروش محصول و همچنین توضیحاتی در پایین صفحه تشکیل شده است  و به نسبت دیگر صفحات لینک بسیار کمتری دارد.

اهمیت صفحه فرود

اصطلاح لندینگ در صنعت هوانوردی بسیار شنیده می شود و به معنی فرود هواپیما است. لندینگ پیج در سئو به مثابه باند فرود برای کاربر عمل می کند، باند فرودی که بر قلمرو محصول یا خدمات سایت قرار دارد.

کاربر به واسطه نتایج موتور جستجو یا کمپین تبلیغاتی به صفحه فرود سایت می رسد، آنجا مستقیم با خدمت یا محصول روبرو می شود و اگر جذاب باشد روی آن کلیک می کند و از اینجا به بعد فرابند تبدیل شدن او از کاربر به مشتری استارت می خورد.

بیشتر بدانید: معرفی چند سایت آموزش رایگان سئو

صفحه اول یا صفحه فرود، کدام مهمتر است؟

صفحه اول یا صفحه فرود، کدام مهمتر است؟

صفحات اصلی حاوی اطلاعات کلی در مورد شرکت شما هستند. آنها به مثابه دروازه ای برای ورود به سایر صفحات سایت شما عمل می کنند.

از سویی دیگر صفحه فرود یا لندینگ پیج، صفحه ای مستقل است و اطلاعات کلی در آن قرار ندارد بلکه صفحه ای است که کاربر را به مشتری خدمات وبسایت بدل می کند.

راه ورود به صفحه فرود

لینک ورود به لندینگ پیج می تواند درون یک محتوا قرار گرفته باشد که کاربر از طریق موتور جستجو می یابد، همچنین این محتوا می تواند به واسطه یک کمپین دیجیتال بالا آمده باشد.

مثلا کاربری که در در حال مطالعه مطلبی در مورد تعمیر ماشین لباسشویی است با رسیدن به کلمه خدمات تعمیر که به لندینگ پیج لینک شده، روی آن کلیک می کند و در آنجا با دکمه فراخوان که شامل پر کردن فرم تعمیر دستگاه است روبرو می شود. اگر کاربر فرم را پرکند در واقع نرخ تبدیل رخ داده و مشتری شده است.

صفحات فرود برای ایجاد مخاطب

اصلی ترین رسالت صفحه فرود جذب مخاطب است که گاهی خود را قالب ثبت نام، ارائه خدمات، راهنما و… نشان می دهد. در این نوع از لندینگ پیج ها اطلاعات شخصی همچون آدرس ایمیل، نام و نام‌خانوادگی و اطلاعات دیگر جمع آوری می شود. این نوع صفحات فرود باید برای مخاطب ارزشمند باشد تا نرخ تبدیل یا Conversation Rate را بالا ببرد.

در این حالت اگر صفحات فرود و فرم های آن به خوبی طراحی شده باشد، می تواند ترافیک ورودی مخاطبان جدید به سایت را به مشتریان آن بدل کند. در زیر نمونه ای از این صفحه را می توان دید.

تفاوت CTA در صفحه نخست و لندینگ پیج

صفحه فرود کلیک محور یا Click-Through

صفحات فرود کلیکی برای ترغیب کاربران به کلیک کردن روی یک صفحه خاص طراحی شده اند. و در آنجا اقدام خاصی انجام دهید. این صفحات معمولاً دارای یک عنوان قانع کننده و یک دکمه فراخوان یا CTA (call to action) هستند.

صفحه فرود حداکثر تنها باید دارای یک دکمه فراخوان باشد. این قاعده برای افزایش نرخ تبدیل در صفحه لازم است و بیش از سه لینک فراخوانی کارکرد صفحه را با مشکل مواجه می کند.

تفاوت CTA در صفحه نخست و لندینگ پیج

صفحه اول ممکن است چندین بخش CTA داشته باشد که عناوینی همچون مرور وبلاگ سایت، بررسی محصولات و خدمات و ثبت نام برای یک خبرنامه را شامل می شود. در مقابل، یک صفحه فرود معمولاً دارای یک CTA متمرکز است که برای تشویق بازدیدکنندگان به انجام یک اقدام خاص همچون خرید، پر کردن فرم یا دانلود طراحی شده است.

بیشتر بدانید: محتوای همیشه سبز چیست؟

صفحه فرود کلیک محور یا Click-Through

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد بگوییم که صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟ در حقیقت لندینگ پیج با امکاناتی چون عنوان، CTA و… این امکان را به شما می دهد که کاربر را جذب کرده و نرخ تبدیل آن را بالا برده و در نتیجه مشتری بیشتری از ترافیک حاصل شده به واسطه یک کمپین یا محتوا خلق کنید.