skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

بک لینک چیست و چرا در سئو مهم است؟

5/5 - (1 امتیاز)

همانطور که از نامش پیداست، بک لینک زمانی اتفاق می افتد که یک وب‌ سایت به وب‌ سایتی دیگر لینک می‌دهد. نام دیگر بک لینک، لینک ورودی یا inbound link است. در حقیقت این لینک نقش ورودی کاربران به سایت را ایفا می کند.

گاهی نیز ممکن است بک لینک با عنوان  External link یا لینک خارجی شناسایی شود؛ این به آن معنا است که کاربران به خارج از وب‌سایتی که در آن حضور دارند هدایت می‌شوند. بنابراین بک لینک که با نام لینک ورودی و لینک خروچی نیز شناخته می شود، کاربران را از سایتی به سایت دیگر پل می زند.

تاثیر بک لینک بر سئو

به طور کلی لینک دهی به صفحات داخلی سایت و همچنین به بیرون از سایت یکی زا مهمترین اقدامات برای بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو است. البته این را در نظر بگیرید که کیفیت پیوندهای داخلی خارجی می ‌تواند مستقیماً بر افزایش سئو سایت در گوگل تأثیر بگذارد.

تاثیر بک لینک بر سئو

لینک سازی داخلی چیست؟

حال که صحبت از بک لینک به میان آمد، بد نیست نگاهی به لینک سازی داخلی هم داشته باشیم. لینک سازی داخلی در واقع کاربر را به صفحه دیگری در همان دامنه هدایت کند.

یعنی بر خلاف بک لینک، شما از سایت خارج نمی شوید. استفاده از لینک‌های داخلی باعث می شود که کاربر به سایر محتوای سایت شما دسترسی سریع پیدا کند. این می تواند به نوعی آدرس دادن به صفحه فرود بباشد.

علاوه بر جنبه کاربر، از منظر موتور جستجو نیز وجود لینک های داخلی مهم است زیرا شبکه ای از اطلاعات درون سایت شما برای ربات های جستجو کننده گوگل و سایر موتورهای جستجو فراهم می کند.

تفاوت بک لینک نو فالو و فالو

وقتی صحبت از بک لینک به میان می آید، با دو عنوان follow و nofollow روبرو می شوید. بک لینک‌ها به طور پیش‌فرض به صورت فالو هستند، یعنی سایت لینک دهنده اعتبار لینک و سایت مقصد را تایید می کند.

این موضوع به کد لینک باز می گردد، لینک های فالو کد خاصی ندارند و هنگام شناسایی از سوی گوگل ارزشمند به حساب می آیند در نتیجه می‌توانند بر رتبه وب ‌سایت مقصد اثربگذارند.

این موضوع برای لینک‌ های «نوفالو» (nofollow) برعکس است و گوگل برای آن‌ها تقریبا هیچ ارزشی قائل نیست. در ساختار این لینک عبارت rel=nofollow درج شده است. به عبارتی دیگر با افزودن این عبارت به یک لینک فالو می‌توانید آن را به یک لینک نوفالو تبدیل کنید. این کار جهت پنالتی شدن گوگل می تواند مؤثر باشد.

تفاوت بک لینک نو فالو و فالو

داشتن بک لینک فالو مهم است یا نوفالو؟

همانطور که گفته شد، فقط لینک‌های فالو ارزش وب‌ سایت منبع را به وب‌ سایت لینک شده انتقال می ‌دهند، از این منظر برای طراحی سایت با اصول سئو خود باید به دنبال گرفتن بک‌ لینک ‌های فالو از سوی سایت های دیگر باشید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که صرفاً داشتن لینک‌های فالو از دید موتور جستجو غیرطبیعی است. بنابراین باید توازنی میان لینک های نوفالو و فالو برقرار باشد.  بسیار از شبکه‌های اجتماعی، فروم ها و همچنین مرجعی مثل ویکی‌پدیا از بک لینک های نوفالو استفاده می کنند.

داشتن بک لینک فالو مهم است یا نوفالو؟

تاثیر Anchor text بر بک لینک در سئو

به متن قابل مشاهده و قابل کلیک در یک پیوند Anchor Text می گویند. این متن اغلب به صورت یک خط آبی بر زیر متن دیده می شود.

انکر تکست به عناوین دیگری چون متن لینک یا عنوان لینک نیز معروف است. کلماتی که در انکر تکست وجود دارند به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا موضوع فعالیت یک سایت را بهتر شناخته و آن را در نتایج خود نشان دهند.

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد درباره این موضوع صحبت کنیم که بک لینک چیست و چرا در سئو مهم است؟ به طور کلی بک لینک جزئی جدایی ناپذیر در سئو است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که برخی از افراد در ازای پرداخت مبلغی به یک سایت بک لینک هایی فالو از آن می خرند که این کار در صورت شناسایی گوگل پنالتی سایت را به همراه دارد. در نهایت اینکه سئو فرآیندی حرفه ای است و باید این مراحل را به صورت اصولی و پایه ای انجام داد.