skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

طراحی وب سایت با اصول سئو

5/5 - (2 امتیاز)

زمانیکه برای جستجوی محتوا دست به دامان کلمات کلیدی و گوگل می شوید، بعضی از سایت ها برایتان در نتایج اولیه گوگل نشان داده می شوند و برخی در صفحات بعدی. پشت این رتبه بندی، طراحی وب سایت با اصول سئو نهفته است.

اما برای اینکه مشخص شود که طراحی سایت با اصول سئو چگونه انجام شود، باید با مجموعه ای از اقدامات آشنا بشویم. در ادامه این مطلب به صورت کامل در مورد طراحی وب سایت با اصول سئو صحبت کرده ایم.

در باب اصول سئو

همانطور که اشاره شد برخی از سایت ها در رتبه نخست گوگل نمایش داده می شوند؛ اما چگونه؟ در حقیقت این سایت ها از نظر سئو قوی تر هستند.

سئو یا SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization یا بهینه سازی موتور جستجو است و هنگامی که از طراحی وب سایت با اصول سئو صحبت می کنیم، در اصل منظورمان به کارگیری تکنیک های سئو است، تکنیک های که در ادامه آن ها را بر خواهیم شمرد.

SEO ranking طراحی وب سایت با اصول سئو

داستان کلاه های سه رنگ

در ادبیات سئو با سه رنگ کلاه مواجه می شویم؛ سفید، سیاه و خاکستری. اگر در طراحی وبسایت از سئو کلاه سفید استفاده گردد، در حقیقت مجموعه تکنیک هایی به کار گرفته شده که در محدوده قوانین گوگل است و  رتبه سایت را به طور طبیعی افزایش می دهد.

در مقابل سئو کلاه سفید با سئوی کلاه سیاه مواجه می شویم. در طراحی سایت بر اساس اصول سئو کلاه سیاه با بهره گیری از تکنیک های غیراصولی و نوعی جر زنی به رتبه خوبی در گوگل می رسیم، اما این رتبه دیری نمی پاید و وقتی که با الگوریتم گوگل شناسایی شد منجر به سقوط شدید سایت خواهد شد.

بیشتر بدانید: چگونه در سرچ گوگل باشیم

سئوی کلاه خاکستری

در نهایت نیز طراحی وب سایت بر اساس اصول سئو کلاه خاکستری قرار دارد که اگرچه مطابق با قوانین گوگل نیست، اما به نحوی پیاده سازی می شود که گوگل متوجه آن نشده یا حداقل در بازه زمانی طولانی و به طور طبیعی اجرا می شود.

طراحی وب سایت با اصول سئو؛ دسته بندی ها

طراحی وب سایت با اصول سئو به دو دسته سئو داخلی سایت و سئو خارجی سایت تقسیم می شود. موارد داخلی به اصولی همچون کلمات کلیدی، بهینه سازی آدرس، توضیحات متا، لینک های داخلی و… است.

اصول خارجی سئو سایت به مواردی همچون استفاده از هاست یا سرور قوی، طراحی جذاب، سئو کردن کدهای طراحی سایت و مواردی از این دست اشاره دارد؛ در ادامه با موارد داخلی سایت شروع می کنیم.

learn seo new t طراحی وب سایت با اصول سئو

استفاده از کلمات کلیدی مناسب

یکی از مهمترین نکات برای طراحی وب سایت با اصول سئو، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. در حقیقت شما در مقام طراح سایت باید نیاز و هدف کاربر را در حوزه کاری خود پیدا کنید.

این مهم خود را در قالب انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت نشان می دهد، در این هنگام شما می توانید خدمات یا محصولاتی را عرضه کنید که مورد پسند کاربران قرار داشته و بازدید و ماندگاری بیشتر برای صفحات شما به ارمغان خواهد آورد.

استفاده از توضیحات متا

دیگر نکته در طراحی وب سایت با اصول سئو، مرتبط با توضیحات متا است. کامل بودن این توضیحات تاثیر فراواتی بر جایگاه شما در رتبه گوگل می گذارد.

توضیحات متا در واقع متنی است که جستجو کنندگان قبل از ورود به سایت شما، آن را می خوانند. این توضیحات که کلمه کلیدی را نیز در دل خود دارد، ویترین و هدایت گر متن شماست و هرچه جذاب تر باشد، نتیجه مثبت تری خواهد داشت.

نقش لینک در طراحی وب سایت با اصول سئو

یکی از کارایی های بسیار مفید سئو، بهینه سازی لینک های داخلی سایت است. به عبارت دیگر در هر محتوا باید لینکی به سایر محتواهای مرتبط داده شود.

این لینک دهی البته باید از روی حساب کتاب بوده و ارتباط بین محتواها رعایت شود.

لینک های خارجی و لزوم nofollow

در طراحی وب سایت با اصول سئو این مورد را در نظر داشته باشید که بهتر است تعداد لینک های خروجی شما زیاد نباشد.

همچنین می توانید از لینک های nofollow استفاده کنید؛ استفاده از ویژگی نوفالو به ما کمک می‌کند ساختار لینک سازی خود را طبیعی کرده و از جریمه‌های احتمالی گوگل در امان باشیم.

a1d39b9944184055866844a5d88fdec3 طراحی وب سایت با اصول سئو

نقش سرور قوی در طراحی وب سایت با اصول سئو

همانطور که گفتیم برخی از موارد مرتبط با طراحی وب سایت با اصول سئو مرتبط به خارج از وب سایت است.

یکی از این موارد مرتبط به هاست و سرور وب سایت است؛ در حقیقت هاست انتخاب شده باید از نظر سرعت و پهنای باند قوی باشد. قطع شدن های مکرر سرور و همچنین بالا نیامدن های سایت، افت رتبه سایت را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بدانید: ارتقا رتبه سایت در گوگل

بهینه‌سازی ناوبری سایت

ناوبری سایت به مسیر حرکت بازدید کنندگان و همچنین ربات های خزنده گوگل گفته می شود. این ناوبری یا نقشه شامل لینک هایی است که صفحات مختلف یک سایت را به یکدیگر وصل می کند.

در طراحی وب سایت با اصول سئو، این مسیر باید آسان و در دسترس باشد تا بتواند ضمن پاسخ به نیاز کاربران  مسیر دسترسی به صفحات مختلف سایت را برای آنان فراهم کند.

نکته پایانی

نکاتی مورد نیاز جهت طراحی وب سایت با اصول سئو بسیار فراتر از آنچه است که مورد اشاره قرار گرفت و این نکته را باید مدنظر قرار داد که این کار نیازمند صرف هزینه چه از لحاظ مالی و چه زمانی است.