skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

سئو کلاه خاکستری چیست؟

5/5 - (3 امتیاز)

آیا بر سر موتور جستجو می توان کلاه گذاشت؟ اصلاً این کار چه عواقبی دارد؟ از دید متدهای به کار گرفته شده برای سئو، این روش می تواند به سه نوع کلاه سیاه، خاکستری و سفید دسته بندی شود. در این میان سئو کلاه خاکستری یکی از روش هایی متعادل و کم ریسک تر  برای افزایش رتبه سایت است. هر چند به استفاده از این روش هم توصیه نمیکنیم اما برای کسانی که ریسک آنرا میپذیرند بهتر از سئو کلاه سیاه است .

سئو کلاه خاکستری یک روش سئو است که از ترکیبی از تکنیک‌های کلاه سفید و کلاه سیاه استفاده می‌کند. برخلاف سئو کلاه سفید که با دستورالعمل‌های گوگل همخوانی دارد و سئو کلاه سیاه که آن‌ها را نقض می‌کند، سئو کلاه خاکستری در منطقه خاکستری قرار دارد و ممکن است در آینده توسط گوگل تشخیص داده شود. جان اندروز، مشاور ارشد سئو گوگل، این روش را به عنوان “عملیات تاکتیک‌ها/تکنیک‌هایی که با مطالب منتشر شده از Google تعریف‌نشده باقی می‌ماند و افراد منطقی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند” تعریف می‌کند.

سئو کلاه خاکستری مزایا و معایب خود را دارد. از یک طرف، می‌تواند با هزینه و زمان کمتر، رتبه وب سایت را بهبود بخشد و از طرف دیگر، ممکن است باعث جریمه شدن وب سایت توسط گوگل شود.

برای همین، متخصص سئو باید همواره از آخرین تغییرات الگوریتم گوگل آگاه باشد و ریسک در مقابل پاداش را به خوبی ارزیابی کند. سئو کلاه خاکستری شامل تکنیک‌های مختلف و خلاقانه‌ای است که بستگی به نوع وب سایت، هدف و شرایط دارد. بعضی از این تکنیک‌ها شباهت زیاد به سئو کلاه سفید دارند و بعضی دیگر به سئو کلاه سیاه نزدیک‌تر هستند.

چرا سئو کلاه خاکستری اهمیت دارد؟ سئو کلاه خاکستری از نظر علم و هنر، چالش برانگیر است. این روش به بازاریابان جستجو اجازه می‌دهد تا با استفاده از نوآوری هوشمندانه و تفکر خارج از چارچوب، رقابت با رقبای خود را ببرند. الگوریتم گوگل همچنان در حال پخت و پز است و هرسال تغیرات زیرساختار در آن صورت میداد. بعضی از تکنیک های کلاه خاکستری ممکن است در آینده توسط گوگل شناسایی و جریمه شوند. برای همین، سئو کلاه خاکستری نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد و متخصص سئو باید همیشه از آخرین تحولات گوگل مطلع باش

سئو کلاه سیاه از روش هایی مخرب همچون خرید لینک، مطالب کپی، به کاربردن بیش از حد کلمات کلیدی، اسپم و مواردی نظیر آن استفاده می کند.

سئو؛ سفید، خاکستری و سیاه

همانطور که اشاره شد، سئو دارای سه نوع است که به کلاه سیاه، خاکستری و سفید مشهور هستند. سئو کلاه سفید از قوانین و تاکتیک های اخلاقی برای بهینه سازی پیروی می کند. در مقابل سئو کلاه سیاه از روش های پرریسک و بر خلاف دستورالعمل های گوگل استفاده می کند.

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری

سئوی کلاه خاکستری ترکیبی از روش های سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است. در واقع سئو کلاه خاکستری حد وسط دو تعریف قبلی است. اما در عین حال می تواند ریسک زا باشد.

بیشتر بدانید: تفاوت سئو و گوگل ادوردز

کلمات کلیدی در سئو کلاه سیاه

بر خلاف تعریف اصولی کلید واژه، در سئوی کلاه سیاه از تکرار غیر منطقی کلمات کلیدی استفاده می شود که به Keyword Stuffing معروف است. در این روش کلمات به حدی غیر منطقی تکرار می شوند که اگر یک بار خودتان متن را برای خودتان بخوانید به بی ربط بودن جمله بندی ها پی خواهید برد.

امروزه گوگل به راحتی به کار بردن غیر منطقی کلمات کلیدی را تشخیص می دهد و این موضوع می تواند به جریمه سنگین و ریزش شدید رتبه در گوگل منجر شود.

سئو کلاه سیاه؛ استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

استفاده از محتوا با کیفیت نازل

تولید محتوا ستون اصلی سئو است، اما در سئو کلاه سیاه عموما از محتوی کپی-پیست استفاده می شود. چیزی که متاسفانه در مورد بسیاری از سایت ها دیده می شود.

اگرچه استفاده از محتوای کپی شده ممکن است در کوتاه مدت بازدید وبسایت را بالا ببرد اما گوگل به سرعت آن را تشخیص خواهد داد و در نهایت به افت رتبه وبسایت ختم خواهد شد.

خرید بک لینک

هنگامی که یک مطلب نوشته می شود، داشتن بک لینک برای آن امتیازی بالا حساب می شود و نشان دهنده اعتبار و به همرسانی شدن بالای مطلب است. در سئو کلاه سیاه اما این لینک ها فیک هستند و در اصل به برخی از سایت ها پول داده شده تا به مطالب شما لینک بدهند.

بک لینک دادن به سایت های بی ربط به خلق ترافیک غیر عادی برای وبسایت شما منتهی خواهد شد که این موضوع پس از چندی اثرات خود را در شکست این ترافیک و افت رتبه وبسایت نشان خواهد داد.

بیشتر بدانید: قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

کامنت های اسپم وار پای یک پست

این کار نیز در رده خرید بک لینک و محتوا نازل دسته بندی می شود .به عبارت دیگر یکی از شگردهای سئو کلاه سیاه این است که لینک های سایت به صورت اسپم پای هر کامنتی منتشر شود؛ این کامنت ها اسپم یا مزاحم هستند.

برخی افراد فکر می کنند که با درج کامنت های اسپم پای یک پست یا پست های سایت می توانند رتبه وب سایت موجود در لینک را بالا ببرند اما این کار در حقیقت نتیجه ای معکوس بر جای خواهد گذاشت و به افت رتبه و در نهایت پنالتی شدن سایت منجر می شود.

استفاده از Doorway Page

Doorway Page به مثابه صفحه پرش یا پل است؛ این صفحات در حقیقت اگرچه بر پایه کلمه کلیدی هدف بهینه سازی شده اما مطلب آن چندان برای کاربر کار راه انداز نیست.

صفحات پرش و درگاهی در حقیقت این طور وانمود می کنند که صفحه مدنظر مخاطب هستند اما درون آن ها تهی یا دارای محتوی نازل است و در عوض مخاطب را به صفحاتی می رساند که به درد او نمی خورد اما هدف دارنده وبسایت آن است که آن صفحات رتبه بگیرند و این یعنی سو استفاده از کاربر برای افزایش رتبه در سئو کلاه سیاه.

مخفی کردن متن

دیگر تکنیکی به کارگرفته شده در سئو کلاه سیاه مربوط به پنهان کردن متن یا Cloaking است. در این روش متنی نوشته شده اما انتشار عمومی داده نمی شود. یا اینکه متن تنها در یکی از نسخه های وبسایت (دسکتاپ یا موبایل) نمایش داده می شود.

هدف از این کار نشان دادن متن به موتور جستجو برای افزایش رتبه است اما دارنده سایت می داند که این متن مخاطبی جذب نمی کند پس آن را آشکارا منتشر نمی کند. این روش نیز به مرور زمان افت رتبه را به همراه دارد.

بیشتر بدانید:

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد درباره سئو کلاه سیاه صحبت شود. همانطور که گفته شد روش های این مدل از سئو اگرچه ممکن است در کوتاه مدت کاربرهای از همه جا بی خبر را به سمت سایت سرریز کند اما پس از مدتی اعتباری برای سایت باقی نخواهد گذاشت و در نهایت به افت رتبه شدید سایت منجر می شود.

این نکته را در نظر بگیرید که فرآیند سئو بسیار تخصصی بوده و مستلزم صرف وقت و هزینه است. در نتیجه باید با حوصله و تجربه آن را انجام داد.