skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

سئو داخلی (on page seo) چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

سئوی داخلی (on page seo) که گاهی به آن on site seo نیز گفته می شود، فرآیند بهینه‌سازی صفحات وبسایت شما است تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری پیدا کند و ترافیک جستجو بیشتری به دست بیاورد.

سئو داخلی شامل به‌روزرسانی محتوای صفحه، برچسب‌های عنوان، پیوندهای داخلی و موارد دیگر است. موتورهای جستجو مانند گوگل بسیار به بررسی این موارد اهمیت می دهند تا مشخص کنند که آیا یک صفحه با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر. در ادامه بیشتر به سئو داخلی سایت و نحوه انجام آن پرداخته ایم.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی

سئو داخلی شامل آن دست کارهایی است که در یک صفحه وب یا صفحات داخلی سایت برای بهبود رتبه خود انجام دهید.

در  مقابل سئوی خارجی یا Off-page seo هر چیزی را که در خارج از صفحات سایت بر بهینه‌سازی رتبه نقش دارد، پوشش می دهد. بک لینک ها بدون شک بزرگترین عامل سئوی خارجی هستند. نمونه های دیگر شامل بهره‌گیری از شبکه های اجتماعی، سوشال سیگنال و روابط عمومی است.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر سئو Off-page seo می توانید نگاهی به مقاله سئو خارجی چیست؟ بیندازید.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی

چرا سئوی داخلی مهم است؟

موتورهای جستجو از کلمات کلیدی و سایر عناصر سئو داخلی برای تطبیق یک صفحه با نیازهای کاربر استفاده می کنند. اگر صفحه مرتبط و مفید باشد، گوگل آن را در اختیار کاربر قرار می دهد.

به عبارت دیگر، گوگل هنگام رتبه بندی صفحات به سیگنال های سئوی درون صفحه توجه می کند.

سئوی صفحات داخلی چگونه انجام می شود؟

گوگل با «خزیدن» یا Crawling ارزیابی صفحات در وب شروع می کند. در مرحله بعد، ممکن است صفحه را شاخص یا ایندکس کند. اگر گوگل تصمیم به ایندکس صفحه ای بگیرد، در نتایج جستجوی آن نمایش داده خواهد شد. اما گوگل تضمین نمی کند که هر صفحه ایندکس شود.

بنابراین مهم است که عناصر سئو داخلی (on page seo) که در ادامه توضیح داده می شود را رعایت کنید تا نه تنها سایت شما ایندکس شود بلکه بتوانید رتبه های خوبی از نتایج گوگل بگیرید.

سئوی صفحات داخلی چگونه انجام می شود؟

تحقیق کلمات کلیدی

برای سئو داخلی باید با انجام تحقیقات کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات مورد فعالیت خود شروع کنید. و کلمات کلیدی هدف شروع کنید. موضوعی را که می خواهید تحقیق کنید وارد کنید و روی «جستجو» کلیک کنید.

برای این کار حجم بالای جستجوی یک کلمه می تواند در هدف گذاری برای انتخاب آن مفید باشد، اما به سطح دشواری کلمه کلیدی (KD%) نیز توجه کنید. رتبه بندی برای کلمات کلیدی رقابتی تر (که امتیاز KD٪ بالاتری دارند) بسیار دشوارتر است.

بنابراین کلمات کلیدی با رقابت کمتر را هدف قرار دهید. آنها اگرچه حجم جستجوی کمتری دارند عدم رقابت زیاد بر سر آن سبب خواهد شد زودتر بازدید بگیرید.

به کارگیری استراتژیک کلمات کلیدی هدف

پس از تحقیق کلمات کلیدی، اکنون زمان آن است که آنها را به صورتی استراتژیک در محتوای خود قرار دهید. گوگل محتوای شما را اسکن می کند تا ببیند یک صفحه در مورد چیست — و خوانندگان نیز احتمالاً همین کار را خواهند کرد.

در این بین باید کلمات کلیدی خود را به تعداد نرمال در متن به کار بگیرید (برای این کار از ابزارهای مدیریت متن بهره بگیرید.) همچنین باید به پاراگراف و هدرها توجه داشته باشید. همچنین به کارگیری بهینه کلمات کلیدی در عناوین صفحه یکی دیگر از کارهای مهم در سئو داخلی  است.

توجه به توضیحات متا

توضیحات متا از جمله دیگر عناصر HTML و سئو داخلی است که برای توصیف محتوای صفحه وب شما استفاده می شود. توضیحات متا مستقیماً بر رتبه بندی گوگل تأثیر نمی گذارد. اما می توانند عامل تعیین کننده برای کلیک کاربر روی صفحه شما یا انتخاب صفحه دیگری باشند. این بدان معناست که آنها می توانند ترافیک جستجوی بیشتری را خلق کنند.

بهینه‌سازی تصاویر در سئو داخلی

بهینه‌سازی URL

از دیگر کارهای مهم در سئو داخلی بهینه‌سازی آدرس های URL است. آدرس های URL باید ساده باشند و از کلمات کلیدی در آن ها استفاده شده باشد تا کاربران بفهمند که این آدرس برای چیست.

طبیعتاً آدرس هایی که شامل علامت سؤال، درصد، اعداد تصادفی، تاریخ انتشار یا جملات باشد (که عموماً به صورت پیش فرض استفاده می شود) نتیجه ای منفی بر سئو سایت دارد.

لینک های داخلی و خارجی

لینک های داخلی بخش مهمی از بهینه‌سازی سئو داخلی را به خود اختصاص می دهند. آنها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا ساختار سایت شما و چگونگی ارتباط صفحات با یکدیگر را درک کنند و به کاربران قدرت پیمایش در صفحات سایت شما را می دهند.

همچنین لینک های خارجی باعث افزایش تجربه کاربری و ایجاد اعتماد بین مخاطبان شما می شوند. افزودن لینک به منابع معتبر خارجی راهی عالی برای ارائه ارزش به کاربران شما خواهد بود و این موضوع تاثیری مستقیم بر تجربه کاربری دارد. البته مطمئن شوید که پیوندهایی به وب سایت های معتبر و قابل اعتماد در محتوای خود قرار داده اید.

بهینه‌سازی URL در سئو داخلی

بهینه‌سازی تصاویر

گنجاندن تصاویر در محتوا یکی دیگر از اقدامات مورد نیاز برای سئو داخلی است که شانس شما را برای رتبه بندی در Google Images افزایش می دهد – که ۲۲٫۶٪ از کل جستجوها را تشکیل می دهد و راهی عالی برای جذب ترافیک بیشتر به سایت شما است.

نخستین گام برای سئوی تصاویر، نوشتن متن جایگزین توصیفی برای آنها است. متن جایگزین (Alt) متن موجود در کد HTML است که تصویری را در یک صفحه وب توصیف می کند. توجه کنید که خزنده های گوگل چشم ندارند و از این کلمات برای تشخیص متن شما استفاده می کنند.

نکته پایانی

در این متن تلاش شد به این سؤال پاسخ بدهیم که سئو داخلی (on page seo) چیست. همانطور که گفته شد سئو داخلی نقشی اساسی در  بالا آمدن سایت در گوگل و دیده شدن آن دارد و می تواند به گسترش کسب و کار اینترنتی شما کمک کند.