skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو

5/5 - (1 امتیاز)

هر شخصی مایل است که صفحه وب سایتش در صدر نتایج (SERPs) موتور جستجو ظاهر شود؛ برخی برای این نتایج به سئو کلاه سیاه متوسل می شوند که یکی از این ابزار پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو البته مشخص است.

باید در نظر داشت که بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو فرآیندی تدریجی و نه فوری است. یک استراتژی عالی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) در مرکز آن دست وب سایت هایی قرار دارد که از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو کلاه سیاه

پنهان‌کاری و سایر تکنیک‌های غیراخلاقی سئو کلاه سیاه ممکن است در ابتدا یک وب‌سایت را ارتقا دهند، اما دستورالعمل‌های موتور جستجو را نیز نقض می‌کنند. بنابراین پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو مستقیماً با پنالتی شدن سایت در ارتباط است.

گوگل وب سایتی را که گرفتار به کارگیری سئو کلاه سیاه شود، به شدت جریمه می کند که این به سقوط جبران ناپذیر وبسایت ختم خواهد شد.

Cloaking و سئو کلاه سیاه

Cloaking در سئو چیست؟

در سئو، cloaking یعنی نمایش کاربران، محتوا یا اطلاعاتی به گوگل، متفاوت از آن چیزی که در حقیقت وجود دارد. هدف از این روش افزایش رتبه وب سایت در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی خاص است.

در مورد پنهان‌کاری یا Cloaking . مضرات آن در سئو باید گفت که این کار نقض جدی و عامدانه دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل است و برای آن پنالتی گوگل صادر می شود که تاثیر قابل توجهی بر رتبه بندی و ظاهر شدن در نتایج رخ دهد.

از آنجایی که پنهان‌کاری ممکن است به‌طور تصادفی رخ دهد، مهم است بدانید چیست، چرا باید از آن اجتناب کنید، و در صورت برخورد با آن چه کنید؟ شرکت‌های پیشرو در خدمات سئو اکثراً توصیه می‌کنند که از هر نوع پنهان کاری خودداری کنید.

روش های پیاده‌سازی Cloaking در سئو

می‌دانیم که یک صفحه ول بر اساس متا تگ ها، عنوان صفحات و سایر استراتژی های سئو در یک موتور جستجو ایندکس می شود. برای دانستن پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو بد نیست روش‌های آن را بشناسیم تا در دام آن نیفتیم. در ادامه برخی از متداول‌ترین روش‌های پنهان‌سازی برای افزایش رتبه‌بندی ارگانیک آورده شده است:

IP Cloaking چیست؟

اگر به دنبال شناخت پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو هستید، باید به شما بگوییم که رایج ترین شیوه پنهان کاری مربوط به آی پی است، اما چگونه؟ این کار زمانی اتفاق می افتد که کاربر از طریق یک وب سایت ثانویه که رتبه بالایی نیز در گوگل دارد به وب سایت مورد نظر هدایت شود.

به منظور هموار شدن این تغییر مسیر برای کاربران وب، این کار با راه‌اندازی htaccess و از طریق سوابق DNS معکوس انجام می شود.

روش های پیاده‌سازی Cloaking در سئو

پنهان کاری عامل کاربر

اول بگذارید بگوییم که عامل کاربر چیست؛ عامل کاربر در اصل همین مرورگر شماست که درخواست های کاربر را مورد پردازش قرار می دهد. در پنهان کاری عامل کاربر، سئوکار کلاه سیاه از یک برنامه استفاده می کند که می تواند خزنده را شناسایی کند.

اگر کاربر خزنده یا همان ربات گوگل تشخیص داده شد، به او صفحه ای خاص را نمایش می دهد که از قضا پنهان هم هست. این شیوه از پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو نیز مشخص است زیرا گوگل در نهایت دست عامل کاربر کلاه سیاه را خواهد خواند.

پنهان کاری HTTP Accept-Language

دیگر مورد از پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو مربوط به پنهان سازی پروتکل است. در این روش پنهان‌سازی، هدر HTTP Accept-Language یک کاربر به قصد تشخیص اینکه بازدیدکننده معمولی است یا یک خزنده وب بررسی می شود. اگر یک خزنده باشد، محتوای واقعی وب سایت قبل از نسخه پوشش داده شده ارائه می شود.

پنهان سازی جاوا اسکریپت

تفاوت روش پنهان‌سازی جاوا اسکریپت با روش های قبلی این است که از روش پردازش جاوا اسکریپت برای شناخت خزنده های گوگل و دیگر موتورهای جستجو به قصد مخفی کردن یا تغییر محتوای در یک صفحه خاص استفاده می‌کند.

متن پنهان

مورد دیگری که برای پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو باید اشاره شود، بازنویسی محتوای موجود با کلمات کلیدی اضافی و البته پنهان از دید کاربران واقعی است.

این شگرد سئو ارزان و کلاه سیاه است که کلمات اضافی یا تکه‌های محتوا به همان رنگ پس‌زمینه به صفحه اضافه می‌شوند، در نتیجه برای چشم انسان نامرئی بوده اما به شاخک ربات‌های خزنده موتور جستجو برخورد می کنند! جاوا اسکریپت یا CSS نیز توسط برخی برای پنهان کردن متن استفاده شده است.

وب سایت های گالری

وب سایت هایی که به عنوان گالری تصاویر شناخته می شوند، تعداد تصاویر بیشتری نسبت به محتوای واقعی در صفحات خود دارند. این وبسایت ها مورد دیگری هستند که در لیست پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو جای خواهند گرفت.

در حقیقت خزنده های موتورهای جستجو و ربات ها این تصاویر را بررسی نمی کنند، حتی اگر مربوط باشند. در نتیجه، صاحبان وب سایت‌ آن را با محتوا و کلمات کلیدی پر می‌کنند تا رتبه را افزایش دهند.

جریمه گوگل برای Cloaking

جریمه گوگل برای Cloaking

در باب پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو باید اشاره کرد که گوگل از روش های مختلفی برای تشخیص پنهان کاری استفاده می کند و اگر متوجه شود که وب سایت شما از این استراتژی استفاده کرده است، سایت شما را با پایین آوردن رتبه آن در نتایج جستجو جریمه می کند.

همچنین ممکن است گوگل تصمیم بگیرد که وب سایت شما را به طور کامل از نتایج جستجو حذف کند. بنابراین، قطعاً باید از به کارگیری این روش حتی به قصد امتحانی نیز خودداری کنید.

نکته پایانی

در این یاداشت سعی شد در مورد پنهان کاری یا Cloaking و مضرات آن در سئو صحبت شود. این نکته را در نظر بگیرید که روش‌های بهینه‌سازی مبهم مانند پنهان‌سازی سئو ارزش دردسری را ندارند که می‌توانند برای یک وب‌سایت ایجاد کنند.

در حقیقت در افزایش رتبه سریع هیچ ارزشی نخوابیده است که بخواهد ضرر مجازات یا ممنوعیت اعمال شده توسط گوگل را پوشش بدهد؛ به خصوص وقتی گزینه های زیادی وجود دارد که می تواند موفقیت واقعی شما را به همراه داشته باشد و به رشد شما کمک کند.