skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

سئو سایت فروشگاهی شامل فرآیند بهبود عملکرد فروشگاه دیجیتال در نتایج جستجوی آنلاین برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر بدون استفاده از تبلیغات پولی است.

یک استراتژی مؤثر برای سئو سایت فروشگاهی، می تواند به صفحه فروشگاه و محصول شما کمک می کند و در نتیجه زمانی که مشتریان بالقوه محصولاتی مانند شما را جستجو کنند، در بالای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر شوند.

نمونه سئوی سایت فروشگاهی

شاید بپرسید سئو سایت فروشگاهی دقیقاً چه کار می کند؟ به عنوان مثال، اگر لوازم باغبانی می فروشید، می توانید صفحه محصول را برای آن دسته از کلمات کلیدی بهینه کنید که به کسب و کار شما مرتبط هستند؛ مثلاً این بهینه سازی می تواند برای کلماتی همچون «دستکش باغبانی» یا «خاک باغبانی» انجام شود.

با انجام این کار، می توانید شانس کلیک خوردن از مشتریان بالقوه را افزایش دهید و به دنبال آن خرید از وبسایت شما انجام خواهد شد.

بیشتر بدانید: تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو و بالابردن رتبه سایت در گوگل

ایجاد استراتژی برای سئو کسب و کار الکترونیک

ایجاد استراتژی برای سئو کسب و کار الکترونیک

در این بخش، شما شروع به ساخت یک استراتژی برای سئو سایت فروشگاهی یا کسب و کار آنلاین خود می کنید. برای این منظور باید نتایج سئو را به طور منظم بررسی کنید و استراتژی خود را بر اساس آن به روز کنید.

انجام این ممیزی اولین گام مهم برای هر استراتژی سئو است زیرا به تعیین جایگاه تجارت الکترونیکی شما در بین رقبا، عملکرد نتایج جستجو و زمینه های بهبود کمک می کند. برخی از زمینه های مورد بررسی عبارتند از:

  • وضعیت ظاهر شدن سایت در نتایج موتور
  • آیا محتوای باکیفیتی ارائه می‌دهید که ارزش‌های برند شما را منعکس کند؟
  • وضعیت بک لینک ها از لحاظ کیفیت و اعتبار چگونه است؟
  • زمان مورد انتظار برای بارگذاری صفحات سایت چقدر است؟

تحقیق کلمات کلیدی برای سئو سایت فروشگاهی

همچون همه موارد بهینه‌سازی سایت، نخستین گام برای سئو سایت فروشگاهی تحقیق کلمات کلیدی است.

  • کلمات کلیدی متمرکز بر محصول: این کلمات علایق مشتریان بالقوه را در محصولاتی مانند شما جلب می کند مهمترین رکن است.
  • کلمات کلیدی تراکنشی (معاملاتی): این مورد حاوی کلماتی هستند که شانس خرید بالایی دارند، مانند «خرید لباس ماکسی» یا «خرید غذای سگ» و البته رقابت نیز بر سر آن زیاد است.
  • کلمات کلیدی دم بلند: رقابت بر سر این کلمات کمتر است و افراد کمتری آن را جستجو می‌کنند، اما تمایل به جذب ترافیک هدفمند دارند، مانند «لباس‌های ماکسی بامبو آبی» یا «بهترین غذای ارگانیک سگ».
  • کلمات کلیدی استراتژیک: این کلمات برای هر یک از دسته‌های محصولات در سایت شما وجود دارد. برای مثال، اگر سئو سایت فروشگاهی را برای سایت آنلاین فروش اسباب‌بازی‌ انجام می دهید، کلمات کلیدی زیرمجموعه ممکن است شامل عروسک‌ها، فیگورهای اکشن، بازی‌های رومیزی، اسباب‌بازی‌های آموزشی و… باشد.
  • کلمات کلیدی مرتبط معنایی: این کلمات کلیدی بسیار شبیه کلمات کلیدی اصلی شما هستند. شما اغلب می توانید این نوع کلمات کلیدی را با انجام جستجوی گوگل برای عبارت اصلی خود و مشاهده «جستجوهای مرتبط» در پایین صفحه نتیجه جستجو پیدا کنید.

برای مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی شما «لباس ورزشی» است، جستجو در گوگل ممکن است کلمات کلیدی مرتبط معنایی مانند «پوشاک ورزشی زنان»، «ست لباس ورزشی» و «ست تمرین» را به دست آورد.

تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی فروشگاه آنلاین

بررسی فروشگاه های آنلاین رقیب

در کنار مواردی که برای ارزیابی و تعریف کلمات کلیدی انجام می دهید، گام بعدی در سئو سایت فروشگاهی بررسی رقبا است. این رقبا در نتایج گوگل بالاتر از شما ظاهر می شوند. برای این منظور چند نکته را مدنظر قرار دهید:

  • آزمایش تجربه کاربری سایت های رقیب
  • یافتن شکاف های محتوایی، مانند نیازهای برآورده نشده مشتری یا سوالات بی پاسخ
  • بررسی صفحات محصول و توضیحات محصول برای فرصت هایی برای ارائه مطلوب تر در سایت خود

بهبود معماری سایت

پس از بررسی وضعیت رقبا وقت آن رسیده است که برای سئو سایت فروشگاهی نگاهی به معماری سایت خود انداخته و آن را بهبود بخشید.

معماری سایت به ساختار سلسله مراتبی صفحات یک وب سایت اشاره دارد. وقتی پیمایش سایت شما آسان باشد، بازدیدکنندگان می توانند اطلاعات و محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند. علاوه بر این، موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند سایت را بخزند و رابطه بین صفحات را درک کنند.

برای بهبود معماری سایت، با ساده کردن ساختار سایت و سازماندهی آن شروع کنید، بنابراین بازدیدکنندگان باید بیش از سه بار کلیک کنند تا از صفحه اصلی به صفحه محصول بروند.

سئوی متا تگ ها و توضیحات متا

ایجاد نقشه سایت

در راستای بهبود معماری سایت و برای سئو سایت فروشگاهی خود یک نقشه سایت (سندی که تمام صفحات قابل خزیدن در سایت شما را فهرست می کند) ایجاد کنید و آن را از طریق کنسول جستجوی گوگل خود به این موتور جستجو ارسال کنید. این به موتور جستجو کمک می کند تا بفهمد وب سایت کسب و کار الکترونیک شما در مورد چیست و کدام صفحاتش مهم ترین هستند.

بهبود URL

افزودن کلمات کلیدی به لینک های URL شما می تواند به سئو سایت فروشگاهی و رتبه بندی جستجو شما بهبود ببخشد. به لیست کلمات کلیدی خود، از جمله کلیدواژه های گسترده و زیرمجموعه، کلمات کلیدی محصول، و کلمات کلیدی معاملاتی مراجعه کنید و آنها را به URL صفحاتی که بهترین مکان این کلمات هستند اضافه کنید.

به عنوان مثال، اگر یک صفحه محصول بر روی کفش‌های دویدن زنانه متمرکز است، این کلمه کلیدی باید در URL آن صفحه قرار گیرد، مانند: www.myexamplewebsite.com/products/womens-running-shoes

تولید محتوای منحصر به فرد برای سئو فروشگاهی

سئوی متا تگ ها و توضیحات متا

توضیحات متا و تگ‌های عنوان بخشی از سئوی فنی هستند و در کنار معماری سایت به گوگل کمک کنند تا بفهمد وب‌سایت شما چیست. این دو عنصر معمولاً در بک‌اند یا پنل مدیریت یک وب‌سایت قرار دارند که می‌توانید اطلاعات مربوط به یک صفحه را ویرایش کنید.

در این مرحله از سئو سایت فروشگاهی برای هر صفحه یک برچسب عنوان بسازید که شامل کلمه کلیدی مورد نظر شما برای رتبه بندی صفحه باشد و محتوای هر صفحه را به وضوح در ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر توصیف کند.

تولید محتوای منحصر به فرد

یکی از مهمترین کارها در سئو سایت فروشگاهی این است که محتوای منحصر به فردی ایجاد کنید که هدف جستجوگر را برآورده کند.

ممکن است در نظر داشته باشید که یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و مرتباً محتوای جدیدی را ارسال کنید که به سؤالات مشتریان بالقوه پاسخ می دهد، محصولات شما را به آنها آموزش می دهد و اعتماد آنها را تشویق می کند.

بک لینک و بازاریابی محتوا را دست کم نگیرید

بک لینک به مواردی اشاره دارد که سایت دیگری به صفحات سایت شما پیوند می دهد. گاهی اوقات از این عمل به عنوان لینک بیلدینگ یاد می شود که این مورد نیز نقش بالایی در سئو سایت فروشگاهی دارد.

بک لینک به نوعی ضمانت و اعتبار سایت شماست. اگر یک سایت معتبر و با کیفیت، ترافیکی از مخاطب را به سایت شما ارسال می کند، کاربران و همچنین گوگل صفحات سایت شما را ارزشمند خواهند شناخت.

بر کسب بک لینک از پست مهمان (Guest Post) غافل نشوید. همچنین می توانید با مدیران وب سایت های موجود در حوزه خود تماس بگیرید و با آن ها در زمینه تبادل لینک همکاری کنید. علاوه بر این و در راستای بازاریابی محتوا، با ارزش ترین محتوای بک لینک خود را به صفحات شبکه های اجتماعی خود ارسال کنید.

بیشتر بدانید: بازاریابی محتوا چیست؟

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد به این سؤال پاسخ دهیم که سئو سایت فروشگاهی چیست؟ در نظر بگیرید که پایه این کار با سئو یکی است با این تفاوت که وجهه بازاریابی محتوا، بک لینک و همچنین فروش در آن بسیار پررنگ تر است. بخشی از موارد به بهینه‌سازی صفحات داخلی شما بر می گردد و برخی دیگر نیز وابسطه به اقدامات بیرونی شما است.