skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو

5/5 - (1 امتیاز)

اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو یک مهارت ضروری برای هر کسی است که سئو کار می کند. چرا؟ زیرا تگ عنوان و تیتر می توانند اولین مواردی باشند که کاربر در نتایج جستجو می بیند و همچنین یکی از مهم ترین عواملی است که گوگل برای تعیین موضوع صفحه از آن استفاده می کند.

تیترهایی که خوش خوان و جذاب باشند، نقطه قوتی طلایی برای سئو داخلی به حساب می آیند. این مقاله به اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو می پردازد.

جایگاه تیتر نویسی در سئو کجاست؟

برای دریافت بهتر اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو، بیایید اول به اصولی بدیهی نگاه بیندازیم. اگر به منبع یک صفحه نگاه کنید (روی صفحه کلیک راست کنید، سپس View Page Source را انتخاب کنید)، عنوان مشابه زیر را در قسمت head پیدا می کنید:

<title>This is an example SEO title – Example.com</title>

این تگ عنوان HTML است که ما آن را عنوان تیتر سئو نیز می نامیم. در واقع هنگامی که چیزی را در موتور جستجو سرچ می‌کنید، که عنوان در آن از هرچیزی پررنگ تر است. این بخش همچون پیشانی مطلب است و از این رو انتخاب آن کم از تحقیق کلمات کلیدی ندارد.

جایگاه تیتر نویسی در سئو کجاست؟

تفاوت تیتر صفحه و تگ عنوان در سئو

یکی از مواردی که برای اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو مطرح می شود، تفاوت تگ هدینگ و عنوان صفحه است. درحالی که برخی منابع از عبارات عنوان صفحه و تگ عنوان به جای یکدیگر استفاده می کنند، عنوان صفحه همچنین می تواند برای توصیف H1 در صفحه وب سایت نیز استفاده شود. تگ عنوان و عنوان صفحه ممکن است یکسان باشد اما نه همیشه.

تگ عنوان یا title tag چیزی است که قرار است در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده شود. H1 یا تگ هدینگ  نیز معمولاً عنوان اصلی یک متن است. اگر در عرصه سئو، تازه‌کار هستید ممکن است اندکی بین این دو مورد سرگردان شوید اما با تجربه به تفاوت آن دو پی خواهید برد.

اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو؛ طول تیتر

اندازه تیتر یکی از مهمترین مواردی است که باید رعایت کنید. این اندازه باید حدوداً ۶۰ کاراکتر باشد زیرا بیش از این میزان با تقطیع از سمت موتور جستجو خواهد شد و در نتیجه رسانایی تیتر مخدوش خواهد شد.

هم‌چنین باید در انتخاب حروف مختلف و کنار هم چیدن آن ها اندکی ظرافت به خرج دهید زیرا این کلمات هم اندازه نیستند و طول متفاوتی دارند. این موارد در نحوه ظهور تیتر مطلب در SERP تاثیرگذار است.

اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو؛ طول تیتر

عدم افراط در به کارگیری کلمات کلیدی

نکته دیگر برای اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو عدم افراط در به کارگیری کلمات کلیدی است. به طور مخاطب از مواجهه با لینک هایی که به صورت غیرعادی دارای کلمات کلیدی هستند حس خوبی پیدا نمی کند.

در نتیجه انتخاب تیتر باید هوشمندانه باشد و به اندازه استاندارد و قاعده مند از کلمات کلیدی در ساختار آن استفاده کنید. در این باره بهتر است از کلمات کلیدی مهم خود در ابتدای تیتر استفاده کنید.

انواع تیترهای جذاب برای سئو و مخاطب

انواع تیترهای جذاب برای سئو و مخاطب

به طور کلی چندین نوع تیتر در اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو مورد توجه قرار دارد زیرا مخاطب به این تیترها بیشتر بها می دهد. در زیر اشاره ای گذرا به این تیترها داشته ایم.

  • تیترهای دارای عدد: تیترهایی همچون «۷ روش درمانی برای …»، «۳ راه برای مسافرت به شهر…» و… که لیست را برای مخاطب تداعی می کنند از جمله روش های قابل توجه هستند.
  • تیترهای سؤالی: این نوع تیترها که معمولاً با چیست، چگونه است تمام شده یا با چرا، چطور، چه وقت و… شروع می شوند نیز می توانند مخاطب را جذب صفحه کنند.
  • تیترهای مقایسه ای: تیترهایی که جنبه مقایسه را به ذهن مخاطب تداعی می کنند نیز دست بالا را در سئو دارند. مثلا تیتری همچون «سئو بهتر است یا تبلیغات گوگل؟» این تیتر هم جنبه سوالی را دارد و هم مقایسه.

نکته پایانی

در این مطلب تلاش شد درباره اصول تیتر نویسی در تولید محتوا و سئو صحبت شود. فرقی نمی کند دوران ماقبل اینترنت بوده باشد یا دوره کنونی؛ تیتر همواره یکی از اصلی ترین ارکان های یک محتوا قلمداد می شود.

در نهایت اینکه انتخاب تیتر یکی از فرایند بسیار زمان بر برای سئو است و نباید آن را سرسری گرفت زیرا می تواند سرنوشت یک متن خوب را بر باد دهد یا برعکس به بهتر دیده شدن آن کمک کند.