skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

تدوین استراتژی سئو سایت

5/5 - (2 امتیاز)

استراتژی سئو یک برنامه عملیاتی است که برای کمک به بهبود رتبه وب سایت و افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک طراحی شده است  از این رو تدوین استراتژی سئو سایت کاری حیاتی است.

در این نوشته سعی کرده ایم به شما نحوه ایجاد و اجرای مؤثر یک استراتژی سئو سایت را به صورت گام به گام شما نشان دهیم؛ این متن در حقیقت یک لیست از کارهایی است که به شما در دریافت ترافیک و نهایتاً درآمد بیشتر از سئو کمک خواهد کرد.

گام اول؛ بررسی عملکرد خود

ارزیابی آمار فعلی بهترین راه برای شروع آغاز فرآیند تدوین استراتژی سئو سایت است. فرآیندی که بر روی اهداف، ردیابی نتایج و تجزیه و تحلیل اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی نه، متمرکز خواهد بود.

برای به دست آوردن بینش و تصویری جامع از عملکرد کلی سایت تان باید اصول زیر را به عنوان پایه ای برای محک عملکرد خود در نظر بگیرید:

  • ترافیک ارگانیک: ترافیک ارگانیک به این معنی است که چه تعداد بازدید کننده از جستجوی ارگانیک (غیر پولی) به وب سایت شما می آیند. (برای در بهتر این موضوع می توانید به مقاله تفاوت سئو و گوگل ادوردز نگاه کنید.)
  • رتبه بندی کلمات کلیدی: این موضوع شامل رتبه بندی ارگانیک وب سایت شما در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص است. به عبارت دیگر، میزان نمایش صفحات شما در گوگل را هم نشان می دهد.
  • بک لینک ها: در این مرحله بعد باید بررسی کنید که چند وب سایت دارای پیوندهایی هستند که به سایت شما ارجاع می دهند. میزان اعتبار دامنه هایی که به شما ارجاع داده اند را در نظر بگیرید.

تدوین استراتژی سئو سایت؛ بررسی عملکرد

چگونه ترافیک ارگانیک و کلمات کلیدی را بسنجیم؟

همانطور که اشاره شد یکی از کارهای مهم در تدوین استراتژی سئو سایت، سنجش ترافیک فعلی سایت است. برای این کار راه زیادی برای وجود دارد که یکی از بهترین این ابزارها گوگل آنالیتیکس است.

همین ابزار برای سنجش کلمات کلیدی نیز به کار می رود و بر این اساس می توانید کلمات کلیدی ارگانیک برتر خود را ببینید.

گام دوم؛ تجزیه و تحلیل استراتژی سئوی رقبا

برای تدوین استراتژی سئو سایت حتماً لازم نیست حدس بزنید که کدام کلمات کلیدی را هدف قرار دهید، یا چه پیوندهایی ایجاد کنید. چرخ را از نو اختراع نکنید! در عوض بررسی کنید که رقبای شما با چه روشی افزایش رتبه گرفته اند و در نتایج برتر گوگل ظاهر می شوند.

تجزیه و تحلیل استراتژی های سئوی رقبا به شما کمک می کند:

  • از نقاط ضعف رقبای خود استفاده کنید.
  • نقاط قوت رقبای خود را تکرار کنید.
  • مهمترین وظایف سئو را اولویت بندی کنید.
  • کلمات کلیدی ارزشمند رقبای خود را پیدا کنید.

تجزیه و تحلیل استراتژی سئوی رقبا

شناسایی کلمات کلیدی رقبا

بی شک هنگامی که کلمات کلیدی رقبای خود را شناسایی کنید، یکی از ارزشمندترین گام ها در تدوین استراتژی سئو سایت را بر داشته اید. در این صورت تکلیف شما مشخص می شود که بر چه اساس کلمات کلیدی تعریف کنید یا مثلاً کجا وارد حوزه کلمات کلیدی کم رقابت تر بشوید.

هر یک از این کلمات کلیدی فرصتی برای شماست تا ترافیک بیشتری را جذب کنید.

بررسی بک لینک های رقبا

به موازات مورد قبل برای تدوین استراتژی سئو سایت باید بک لینک های رقبای خود را نیز مورد بررسی قرار بدهید. برای این منظور ابزارهایی وجود دارد که عموماً از سوی سایت های بین المللی مطرح در سئو همچون Moz و Semrush ارائه می شوند که البته پولی هستند و پرداخت آن ها برای یک نفر به صرفه نیست.

اینجاست که نقش متخصص سئو را باید جدی گرفت و با بهره‌گیری از تجربه های او و ابزاری که در اختیار دارد می توان این موارد را شناسایی کرد. در نظر بگیرید که بک لینک ها یکی از مهمترین بخش های پازل سئو هستند و حکم رای اعتماد یک سایت به سایت دیگر را دارند.

تدوین استراتژی سئو سایت و KPI 

گام سوم؛ تدوین استراتژی سئو سایت و KPI

حال که وضعیت خود را محک زده و زمین و توان رقبا را نیز سنجیده اید، وقت آن است که گام سوم در تدوین استراتژی سئو سایت را بردارید. این گام شامل اهداف و KPI یا همان شاخص های کلیدی عملکرد است.

تعیین هدف مهم ترین مرحله در ایجاد استراتژی سئو است و به شما کمک می کند موفقیت خود را ارزیابی کرده و اقدامات بعدی را طرح ریزی کنید.

ارتباط هدف و KPI در سئو

اهداف، نتیجه نهایی هستند که می خواهید به آن برسید و KPI نیز شامل مقادیر قابل اندازه گیری می شود که به شما در پیشرفت و پیگیری اهداف خود کمک می کند.

به عنوان مثال، هدف SEO شما می تواند افزایش درآمد ارگانیک به میزان X میلیون تومان در ۱۲ ماه آینده باشد و KPI های شما برای این هدف می تواند ترافیک ارگانیک و رتبه اول در گوگل باشد. متر و معیارهای یک KPI مؤثر کاملاً به اهداف موجود در تدوین استراتژی سئو سایت شما بستگی دارد.

ارتباط هدف و KPI در سئو

موارد قابل توجه در KPI

شما برای در نظر گرفتن KPI در تدوین استراتژی سئو سایت باید به مواردی از جمله ترافیک ارگانیک، رتبه بندی کلمات کلیدی، بک لینک ها، میانگین CTR (نرخ کلیک) و مشکلات پوشش دهی توجه داشته باشید که دو مورد آخر به شرح زیر است:

  • میانگین CTR (نرخ کلیک): این مورد شامل درصد افرادی است که پس از دیدن سایت شما در نتایج گوگل روی آن کلیک می کنند. ردیابی مداوم نرخ کلیک مهم است زیرا گوگل از CTR در الگوریتم رتبه بندی خود استفاده می کند. صفحه‌ای که بیشتر روی آن کلیک می‌شود نشان می‌دهد با کلمه کلیدی سرچ شده مرتبط است.
  • پوشش دهی: این مورد شامل خطاهای وبسایت و تعداد موارد از دسترس خارج شدن آن می شود. ردیابی منظم این مسائل به عنوان KPI مهم است زیرا صفحات خطا ایندکس نمی شوند.

نکته پایانی

در این نوشتار سعی شد در مورد تدوین استراتژی سئو سایت صحبت کنیم. فراموش نکنید که داشتن یک استراتژی همیشه به مثابه یک نقشه راه است و به شما در اتخاذ تصمیم های مؤثر و راه گشا کمک خواهد کرد و این موضوع در امری همچون سئو که مستقیماً با رقابت سر و کار دارد، اجتناب ناپذیر است.