skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

دلایل افت رتبه سئو سایت

5/5 - (3 امتیاز)

رسیدن به رتبه نخست گوگل یا حضور در صفحه اول هدف بسیاری از افرادی است که سایتی دارند. در این بین دیدن کاهش رتبه به مثابه آب سردی بر پیکر این افراد است و به دنبال دلایل افت رتبه سئو سایت خود هستند.

دلایل افت رتبه سئو سایت به مواردی چند از جمله تغییر الگوریتم ها، بک لینک های نامعتبر یا کم اعتبار، ارتقای رتبۀ رقبا و… باز می گردد. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

عوامل ارتقای رتبه سایت

برای بررسی دلایل افت رتبه سئو سایت نخست بهتر است مروری داشته باشیم بر عوامل ارتقای رتبه؛ این عوامل بیشتر بر محتوای تولیدی برای وبسایت تمرکز دارد با این حال در برخی موارد خود وبسایت نیز باید بهینه سازی شود تا مورد اعتنای گوگل قرار بگیرد.

در کل به کارگیری کلمه کلیدی مناسب، رعایت چگالی کلمه کلیدی در متن، استفاده از لینک های داخلی و خارجی، وجود تصویر در متن و… از جمله موارد اساسی است که باید رعایت شود.

بیشتر بدانید

تغییر در الگوریتم های گوگل

تغییر الگوریتم های گوگل یکی از دلایل افت رتبه سئو سایت است؛ موتور جستجوی گوگل همواره هسته اصلی خود را آپدیت می کند و در حقیقت تغییراتی در الگوریتم های خود ایجاد می کند. نمونه این اتفاق در گوگل دنس یا رقص گوگل دیده می شود.

در نتیجه تغییرات در الگوریتم های گوگل ممکن است که به یکباره افت رتبه شدیدی در وبسایت خود تجربه کنید. اما این تغییرات دائمی نیست. نحوه عملکرد شما در هنگام تغییر الگوریتم های گوگل موثر است.

در این زمان نباید نسبت به لینک دادن به صفحه ای که افت رتبه دارد اقدام کنید و فقط باید صبر کنید؛ زیرا  پس از اعمال آپدیت های گوگل وضعیت احتمالاً به حالت عادی باز خواهد گشت.

بیشتر بدانید: الگوریتم رتبه بندی گوگل

دلایل افت رتبه سئو سایت؛ تغییر قالب سایت

دلایل افت رتبه سئو سایت؛ تغییر قالب سایت

یکی دیگر از مهم ترین دلایل افت رتبه سایت، تغییر قالب سایت است. اگر به تازگی قالب سایت خود را تغییر داده اید، باید منتظر افت رتبه در نتایج گوگل باشید. این تغییر سبب می شود که گوگل سایت شما را جدید تلقی کند و رتبه هایی که داشتید را از دست خواهید داد.

چنانچه قالب سایت خود را تغییر داده اید، مجدد صفحات خود را سئو کنید و محتوای جدید بر روی آن قرار دهید.

پای بهبود رتبه رقبا در میان است

گاهی اوقات افراد پس از کاهش رتبه  فکر می کنند که گوگل رتبه شان را کاهش داده است، ولی در حقیقت این رقبای شما هستند که جایگاهشان بهوبد داشته و جای شما را گرفته اند.

راه حل این است که باید سعی کنید دوباره رتبه ای از دست رفته را از نو بدست بیاورید. اگر همچنان دو به شک هستید که این کاهش رتبه از سوی گوگل است، موارد قبلی را بررسی کنید؛ یعنی ببینید که آیا اخیرا سایت خود را به روز کرده بودید؟ آیا آپدیتی در الگوریتم ها رخ داده است و مواردی از این دست.

2775416799 SEO search engine optimization 4111000 960 720 دلایل افت رتبه سئو سایت

گوگل جریمه می کند!

یکی دیگر از دلایل افت رتبه سئو سایت به جریمه های گوگل بر می گردد؛ اگر شما از سئو کلاه سیاه استفاده کرده و گوگل را دور زده باشد، در واقع کلاهی سیاه سئویی بر سر گوگل گذاشته اید! این کار شما از سوی گوگل بی پاسخ نمی ماند!

دور زدن گوگل اگر مورد شناسایی این موتور جستجو قرار بگیرد، با کاهش شدید رتبه سایت مواجه خواهد شد و حتی به قیمت از دور خارج شدن سایت تمام می شود. تنها راه پیش گیری اش این است که سئو را از راهش انجام بدهید و صبور باشید.

بیشتر بدانید: هزینه آمدن به صفحه اول گوگل

بک لینک های دردسرساز

همواره به درستی گفته شده است که لینک ها برای سایت مفید هستند و تاثیری مستقیم بر بهبود رتبه صفحات دارند؛ با این حال اگر زیاده روی در این کار یا به کارگیری لینک های کم کیفیت یکی از دلایل کاهش رتبه سئو سایت خواهد بود.

برای جلوگیری از این اتفاق باید همواره لینک های خود را با ابزار های سرچ کنسول (Google Search Console) بررسی کنید و در صورت لزوم آن لینک را disavow کنید تا ضرری به سایت شما نزند.

seo image دلایل افت رتبه سئو سایت

نکته پایانی

در صورت افت رتبه خود، حتما دلایل افت رتبه سئو سایت را بررسی کنید و باز هم به یاد داشته باشید که این کار نیازمند صبر است تا دلایل شناسایی شود.