skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

سئو یا گوگل ادز، کدام بهتر است؟  

5/5 - (1 امتیاز)

انتخاب بین سئو یا گوگل ادز زمانی هوشمندانه و معقول خواهد شد که ما هر آنچه را که برای درک سئو در مقابل تبلیغات گوگل نیاز داریم، بدانیم. از جمله بهترین بهره وری از هر دو روش برای رسیدن، شناخت اهداف بازاریابی دیجیتال است.

وقتی صحبت از جذب مخاطب آنلاین به میان می آید، سئو و گوگل ادز هر دو جزء اصلی در نظر گرفته می شوند، اما سئو یا گوگل ادز، کدام یک را باید انتخاب کرد؟

سئو چیست؟

هنگامی که به دنبال جذب مشتری و ایجاد مخاطب هستید، دیده شدن وب سایت کسب و کار شما نیمی از فرآیند است.

برای این به انتخاب سئو یا گوگل ادز برسیم، بهتر است که اصلاً بازنگرشی به این دو مورد داشته باشیم. اصطلاح SEO یا همان Search Engine Optimization در اصل به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است و شامل مجموعه ای از تکنیک ها، استراتژی ها و بهترین شیوه ها برای کمک به رتبه بندی وب سایت در SERP یا نتایج صفحات موتور جستجو می شود.

افزون بر نیمی از کاربران مستقیما سراغ سه نتیجه برتر گوگل می رود و تنها درصد کمی از کاربران به صفحه دوم مراجعه می کنند. بنابراین رسیدن به صفحه اول و سپس سه نتیجه اول برای بسیاری اولویت دارد.

بیشتر بدانید: تفاوت سئو و گوگل ادوردز

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز چیست؟

اما در ادامه برای رسیدن به انتخاب بین سئو یا گوگل ادز، باید نگاهی به گوگل ادز نیز داشته باشیم. در بازاریابی دیجیتال، گزینه های تبلیغاتی زیادی تحت عنوان پرداخت به ازای هر کلیک یا (PPC) pay-per-click وجود دارد که تبلیغات گوگل یکی از راحت ترین، شناخته شده ترین و محبوب ترین آنهاست.

همانند سایر پلتفرم‌های PPC، کاربران تبلیغات گوگل هزینه تبلیغات خود را با کلیک پرداخت می‌ کنند. هزینه هر کلیک متفاوت است و از طریق فرآیند پیشنهاد کلمه کلیدی تعیین می شود؛ در واقع گوگل اینجا همچون یک مناقصه عمل می کند.

گفتنی است که در این روش احتمال نمایش یک آگهی به کاربر موتور جستجو به عوامل مختلفی از جمله قیمت پیشنهادی، کیفیت آگهی، زمان‌بندی تبلیغات، کیفیت و تجربه کاربر در صفحه ای که آگهی به آن پیوند می خورد، بستگی دارد.

پرداخت به ازای هر کلیک؛ تفاوت اصلی میان سئو و گوگل ادز

پرداخت به ازای هر کلیک؛ تفاوت اصلی میان سئو و گوگل ادز

مقایسه و انتخاب بین سئو یا گوگل ادز کاری چالش برانگیز خواهد بود، زیرا این دو به ظاهر هدفی یکسان دارند اما در عمل بسیار متفاوت هستند. این کار شبیه به مقایسه سیب با پرتقال است! در حقیقت سئو یک استراتژی بازاریابی بلند مدت و ضروری است.

در مقابل گوگل ادز ابزاری اختیاری اما ارزشمند در دل یک استراتژی سئو بزرگ است که به ویژه برای ایجاد ترافیک سریع و به موقع مفید خواهد بود. در ادامه موارد برای انتخابی واضح تر بین سئو یا گوگل ادز آمده است:

  • گوگل ادز نوعی تبلیغات پولی جهانی است اما SEO یک فرآیند و کاری مداوم جهت نگهداری و بهبود است.
  • استراتژی های سئو ممکن است به هفته ها و ماه ها زمان جهت حصول نتیجه نیاز داشته باشد، گوگل ادز ترافیکی آنی را ارائه می دهد.
  • تبلیغات گوگل ادز به عنوان یک ابزار بازاریابی می تواند هر زمان اتخاذ یا از دستور کار خارج شود اما سئو ارگانیک و ثابت بوده و باید استمرار یاید.
  • استراتژی های سئو زمانی کارایی دارند که مجموعه ای کوچک از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی طولانی را طی یک مدت زمان به کار بگیرند در حالی که محدودیت سخت برای تعداد اهداف در گوگل ادز وجود نداردچه زمانی از گوگل ادز استفاده کنیم؟

سئو یا گوگل ادز؟ چه زمانی از گوگل ادز استفاده کنیم؟

حالا که در مورد سئو و گوگل ادز بیشتر می‌دانیم باید گفت که باید به Google Ads به عنوان راهی برای تبلیغ رویدادهای حساس از لحاظ زمان، تبلیغ محصولات خاص و همچنین ارائه ترافیک سریع نگریست.

در مقابل، سئو اقدامی بلند است که هدفش ایجاد اقتدار پایدار و مخاطبی وفادار برای مدت نامحدودی است.

بیشتر بدانید: اصول سئو در تولید محتوا چیست؟

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد درباره دو راهی انتخاب سئو یا گوگل ادز صحبت شود؛ در نهایت شاید بپرسید کدام یک استراتژی بهتری برای رتبه سایت هستند؟ پاسخ استفاده از هر دو است. به عبارت دیگر سئو و گزینه های پولی مانند Google Ads مکمل یکدیگر هستند.

این دو گزینه وقتی توأمان با یکدیگر به کار گرفته شوند، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع و کامل را تشکیل خواهند داد که برای رشد کسب و کار، فارغ از حیطه آن، مفید خواهد بود.