skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۳

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه گوگل به عنوان محبوب ترین موتور جستجو شناخته می شود؛ فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای تطبیق دادن سایت ها با جستجوی آنلاین ایجاد شده است.

اگر بخواهیم همه فاکتورهای ریز و درشت را بررسی کنیم شاید بیش از ۱۰۰ فاکتور شود اما مهمترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۳ به تعداد انگشتان دو دست می رسد. در ادامه این فاکتورها را مورد بررسی قرار داده ایم.

فاکتورهای مهم برای رتبه بندی گوگل

اگر می خواهید در سال ۲۰۲۳ کسب و کار شما بالاترین نتایج در جستجوی گوگل را از آن خود کند باید حتما به فاکتورهای رتبه بندی گوگل توجه کنید.

فاکتورهای رتبه بندی می توانند شامل هر چیزی از تعداد کلمات یک صفحه تا زمان بارگذاری تصاویر باشند. ۱۰ مورد از این فاکتورها را می توان به شرح زیر دانست:

  • محتوای با کیفیت بالا
  • بک لینک ها
  • هدف جستجو و ارتباط محتوا
  • سرعت بارگذاری وب سایت
  • سازگاری با موبایل
  • قدرت دامنه
  • بهینه‌سازی کلمات کلیدی
  • ساختار وب سایت
  • امنیت وب سایت
  • تجربه کاربر از صفحه

فاکتورهای مهم برای رتبه بندی گوگل

محتوای با کیفیت بالا

شاید این جمله قدیمی سئو را شنیده باشید که «محتوا پادشاه است»؛ بله همینطور است و در مورد فاکتورهای رتبه بندی گوگل، کیفیت محتوای شما تاثیر زیادی دارد.

اگر بتوانید محتوای منحصر به فرد، تازه و مفید برای کاربران ایجاد کنید، گوگل آن را در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPs) خود در رتبه بالاتری خواهد داد و ارتقا رتبه سایت در گوگل رقم می خورد.

گوگل چگونه کیفیت محتوا را اندازه گیری می کند؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای محتوا، منحصر به فرد و ارزشمند بودن آن است. بنا بر آن است که شما می خواهید صفحاتی ایجاد کنید تا به نیازهای مخاطبان شما پاسخ دهد، ارزش منحصر به فردی ارائه دهد و از منبع دیگری کپی نشده باشد.

بیشتر بدانید: رتبه اول گوگل چیست؟

اگر محتوای شما تکراری یا بسیار شبیه به سایر صفحات وب باشد، تأثیر منفی بر سئوی شما خواهد داشت. در بدترین موارد، گوگل ممکن است حتی یک صفحه تکراری را ایندکس نکند. ماجرا به همینجا ختم نمی شود، اگر به نشر محتوای تکراری ادامه دهید، گوگل ممکن است نرخ خزیدن در وب سایت شما را کاهش دهد.

گوگل چگونه کیفیت محتوا را اندازه گیری می کند؟

طول محتوا

طول محتوا از دیگر فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای محتوا است. عدد خاصی به عنوان میانگین تعداد کارکتر محتوا برای گوگل وجود ندارد. طول مناسب برای هر قطعه محتوا به هدف خواننده و موضوع بستگی دارد.

 

یک رویکرد خوب این است که محتوای شما درای عمق باشد و یک موضوع را به طور کامل پوشش دهد. شما همچنین برای بهبود ساختار و سازماندهی مقالات خود، باید از چندین عنوان H2 و عنوان فرعی (H3، H4 و غیره) استفاده کنید.

بک لینک ها

بعد از کیفیت محتوا، دیگر مورد مهم از فاکتورهای رتبه بندی گوگل، بک لینک ها هستند؛ به عبارتی دیگر لینک های دریافتی از سایر وب سایت ها تأثیر زیادی بر الگوریتم رتبه بندی گوگل دارند.

صفحات وب با بک لینک کمتر، ترافیک ارگانیک کمتری دریافت می کنند زیرا در اعماق نتایج جستجو دفن شده اند. بک لینک ها یا لینک های ورودی مانند رای اعتماد برای وب سایت شما هستند. گوگل این آرا را اندازه گیری و کیفیت لینک های شما را تجزیه و تحلیل می کند.

هدف جستجو و ارتباط محتوا در سئو

هدف جستجو و ارتباط محتوا در سئو

محتوای تولیدی شما چقدر با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد؟ جوابتان به این سؤال مهم است زیرا با موردی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی گوگل سر و کار دارد.

آیا مخاطبان شما قصد خرید چیزی برای رفع نیاز خود دارند؟ یا اینکه می خواهند یاد بگیرند چگونه یک کار را انجام دهند؟ یا شاید فقط به دنبال اطلاعات برای درک بهتر یک موضوع هستند؟

هر جستجوگری متفاوت است، و شما باید دلیل پشت یک عبارت جستجو را بدانید تا محتوای شما به درستی به آن بپردازد. با تطبیق محتوای خود با هدف جستجو، می توانید به این سؤالات پاسخ دهید و محتوایی ایجاد کنید که مردم بیشتر به دنبال آن هستند.

بیشتر بدانید: سئو ارزان

سرعت بارگذاری وب سایت

در میان صدها مورد از فاکتورهای رتبه بندی گوگل، یکی دیگر از اولویت های اصلی سرعت صفحه است. به این دلیل که در ماه مه ۲۰۲۱، گوگل سرعت بارگذاری وب سایت را بخشی از Core Web Vitals خود قرار داد.

سرعت وب سایت شامل معیارهایی است که گوگل آنها را برای تجربه کاربر در سایت شما حیاتی می‌داند. گوگل سرعت کلی و پاسخگویی وبسایت شما را به همراه سرعت بارگذاری عناصر مختلف مانند فونت ها و تصاویر اندازه گیری می کند.

اکنون، هدف در اینجا شکست دادن رقبای خود و کاهش میلی ثانیه از زمان بارگذاری شما نیست. این بیشتر در مورد رعایت حداقل استاندارد برای زمان بارگذاری صفحه است. گوگل می خواهد وب سایت شما به سرعت بارگذاری شود و تجربه کاربری عالی برای مخاطبان شما فراهم کند.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل؛ سازگاری با موبایل

فاکتورهای رتبه بندی گوگل؛ سازگاری با موبایل

در کنار سرعت، نکته دیگری که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، عملکرد سایت شما در صفحه نمایش های کوچکتر است. از آنجایی که گوگل از سال ۲۰۱۹ جستجوی موبایل را در اولویت قرار داده، بسیار مهم است که وب سایت شما در هر اندازه صفحه نمایش پاسخگو باشد.

این ویژگی یا  Mobile-first به این معنی است که گوگل اکنون از نسخه موبایل وب سایت شما برای فهرست بندی و رتبه بندی استفاده می کند.

قبلاً گوگل از نسخه دسکتاپ وب سایت شما برای ایندکس استفاده می کرد. اما با بیش از ۴٫۲ میلیارد کاربر اینترنت موبایل در جهان، جای تعجب نیست که گوگل این تغییر را انجام داده است. بنابراین، اگر می خواهید رتبه خود را به حداکثر برسانید، باید به سازگاری سایت با موبایل به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۳ توجه کنید.

قدرت دامنه

عامل دیگر در فاکتورهای رتبه بندی گوگل، اعتبار دامنه وب سایت شما (DA) است. این معیاری است که تخصص سایت شما را در مورد یک موضوع خاص و توانایی آن در رتبه بندی در موتورهای جستجو درجه بندی می کند.

فاکتور قدرت دامنه یا Domain Authority توسط شرکت SEO Moz اختراع شده است و امتیازهای آن بین ۱ و ۱۰۰ است. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید اعتبار سایت خود را افزایش دهید. یکی از راه ها این است که بک لینک های با کیفیت بالا به دست آورید. اما، داشتن بک لینک های زیاد، رتبه های بالاتر را تضمین نمی کند.

شما همچنین می توانید نگاهی به این مقاله داشته باشید: تاثیر دامنه بر سئو

بهینه‌سازی کلمات کلیدی

در کنار انتشار محتوای اصلی و دریافت بک لینک، یکی از شناخته شده ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل استفاده از کلمات کلیدی در وب سایت ها است.

کلمات کلیدی باید با عبارات جستجویی که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می کنند مطابقت داشته باشد. بنابراین، مهم است که صفحات وب شما حاوی کلمات کلیدی مورد جستجوی مخاطبان باشد، علاوه بر اینکه با هدف جستجوی آنها مطابقت دارد و شما رتبه بندی کلمات کلیدی خود را زیر نظر دارید. به این ترتیب گوگل می تواند صفحه شما را در نتایج جستجوی خود نمایش دهد.

اهمیت امنیت وب سایت در رتبه بندی گوگل

بررسی وضعیت کلمات کلیدی

برای اطمینان از اینکه وب سایت شما از لحاظ کلمات کلیدی بهینه شده است، چند راه دارید:

  • برچسب‌ های عنوان: کلیدواژه مورد نظر خود را در ابتدای برچسب‌های عنوان سئوی پست‌های خود قرار دهید.
  • توضیحات متا: توضیحاتی قوی برای متای خود بنویسید و کلمه کلیدی خود را نیز به آن اضافه کنید تا کاربران بدانند صفحه شما در مورد چیست و روی آن کلیک کنند.
  • متن جایگزین تصویر: از آنجایی که گوگل نمی‌تواند تصاویر را بخواند، باید کلمات کلیدی خود را در بخش متن جایگزین تصویر اضافه کنید تا موتور جستجو بفهمد محتوا از لحاظ بصری را در مورد چیست؛ این موضوع نیز از جمله فاکتورهای رتبه بندی گوگل است.
  • از کلمات کلیدی LSI: اگرچه صفحه وب شما ممکن است بر روی یک کلمه کلیدی اصلی تمرکز کند، متوجه خواهید شد که افراد بسیاری از عبارات مرتبط را جستجو می کنند. این کلمات کلیدی اضافی، کلمات کلیدی LSI (Latent Semantic Indexing) نامیده می شوند.
  • قرار دادن کلمات کلیدی در عناوین: کلمات کلیدی را در H2 و H3 قرار دهید؛ شما می توانید با استفاده از تغییرات کلمه کلیدی و کلمات کلیدی LSI در سرفصل های H2 و H3 پست خود، محتوا را بیشتر بهینه کنید.
  • اضافه کردن کلمه کلیدی به URL: در حالت ایده آل، کلمه کلیدی اصلی شما در URL صفحه وب قرار می گیرد. که این در برخی موارد یک URL عجیب غریب تحویل می دهد. شما در این مواقع باید آدرس خود را کوتاه کنید.

ساختار وب سایت

در حالی که بهینه‌سازی کلمات کلیدی مهم است، عامل دیگری که باید در میان فاکتورهای رتبه بندی گوگل در نظر بگیرید، ساختار سایت شما است؛ به خصوص اگر در حال راه‌اندازی یک سایت جدید هستید.

معماری وب سایت شما از منظر خزیدن ربات های گوگل و نمایه سازی مهم است. یک ساختار ساده، بدون زیردایرکتوری های زیاد، می تواند به خزنده های گوگل کمک کند تا وب سایت و صفحات آن را ایندکس کنند.

نقشه سایت نیز به خزنده گوگل کمک می کند تا در وب سایت شما حرکت کند، محتوای جدید را کشف کند و صفحات شما را فهرست کند.

اهمیت امنیت وب سایت در رتبه بندی گوگل

در کنار معماری سایت، امنیت سایت شما نیز یکی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۳ است. یکی از بزرگترین الزامات این است که مطمئن شوید سایت شما از پروتکل HTTPS استفاده می کند، زیرا این داده ها بین وب سایت شما و مرورگر کاربر رمزگذاری می شود.

گوگل در سال ۲۰۱۴ تایید کرد که HTTPS یک سیگنال رتبه بندی است. بنابراین، اگر سایت شما گواهی SSL ندارد و همچنان از http://… در URL خود استفاده می کند، اکنون زمان خوبی برای به روز رسانی این مورد از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است.

تجربه کاربر در صفحه

آخرین مورد از فاکتورهای رتبه بندی گوگل که در مورد آن صحبت خواهیم کرد، تجربه کاربر در صفحه است. این معیارها جزئیات بیشتری در مورد تجربه کاربری بازدیدکنندگان شما در اختیار گوگل قرار می دهد.

اما گوگل چگونه تجربه درون صفحه را اندازه گیری می کند؟ در زیر مواردی از آن اشاره شده است:

  • CTR (نرخ کلیک): این مورد عبارت است از درصد کاربرانی که روی لینک وب سایت شما در نتایج جستجو کلیک می کنند و ارتباط تنگاتنگی با بهبود عناوین و توضیحات متا دارد.
  • نرخ پرش: این مورد که به Bounce Rate نیز معروف است نقش پررنگی در فاکتورهای رتبه بندی گوگل دارد. داشتن نرخ پرش بالا برای سایت شما خوب نیست. اگر درصد بالایی از مردم روی سایت شما کلیک کنند و سپس دکمه بازگشت را بدون تعامل فشار دهند، گوگل آن صفحه را به عنوان غیر مرتبط با جستجوگران قضاوت می کند و رتبه آن را کاهش می دهد.
  • زمان ماندگاری: این مورد نیز نشان می‌دهد که بازدیدکننده پس از ورود از نتایج جستجوی Google، چه مدت در سایت شما باقی می‌ماند. هرچه زمان ماندگاری بیشتر باشد یعنی تعامل کاربر شما بهتر است. گوگل مدت طولانی‌تر تعامل را به عنوان نشانه‌ای از مرتبط بودن محتوای شما برای کاربر تفسیر می‌کند.

نکته پایانی

در این نوشتار سعی شد در مورد فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۳ صحبت کنیم و در این میان رایج ‌ترین و مهم ‌ترین موارد را فهرست کردیم. قطعاً تعداد بیشتری نیز وجود دارد. اما، اگر ابتدا بر این اصول تسلط داشته باشید، بهبود عمده‌ای در رتبه‌بندی گوگل و ترافیک جستجوی ارگانیک مشاهده خواهید کرد.