skip to Main Content
۰۲۱۸۸۵۰۷۵۸۶

کاملترین چک لیست سئو در گوگل

5/5 - (1 امتیاز)

با اقبال بیشتر کاربران به موتورهای جستجو و مرجع شدن موتورهایی چون گوگل، لزوم دانستن کاملترین چک لیست سئو در گوگل بسیار حیاتی است.

فرقی نمی کند شما یک سایت ارائه خدمات داشته باشید یا اینکه سایتی فروشگاهی برای عرضه محصولات تان؛ دانستن مواردی از سئو و لحاظ کردن آن در چک لیست می تواند شما را برای بالا آمدن سایت در گوگل یاری دهد.

چک لیست مبانی پایه ای سئو

ابتدا، باید به اصول سئو بپردازیم. در این بخش از کاملترین چک لیست سئو در گوگل با ابزارها و افزونه های لازم برای رتبه بندی در موتورهای جستجو آشنا می شوید.

چک لیست مبانی پایه ای سئو

گوگل سرچ کنسول

کنسول جستجوی گوگل Google Search Console یک ابزار رایگان و در عین حال قدرتمند برای سئو است. کنسول جستجو برای کمک به شما در ردیابی عملکرد سایت خود در جستجوی گوگل طراحی شده است و به همین دلیل مملو از ویژگی های مفید است؛ این ویژگی ها در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است:

  • کدام کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را برای شما به ارمغان می آورند
  • نقشه سایت خود را ارسال کنید
  • رفع خطاهای وب سایت
  • نمرات تجربه صفحه خود را ببینید

به طور خلاصه اگر در مورد سئو جدی هستید، راه‌اندازی کنسول جستجوی گوگل اولین قدم کلیدی است.

ابزار Google Analytics در سئو

یکی از بهترین راه های برای اینکه ببینید مردم چگونه سایت شما را پیدا کرده و چگونه از آن استفاده می کنند، به کارگیری گوگل آنالیتیکس است و از این رو می توان آن را یک ابزار مهم برای کاملترین چک لیست سئو در گوگل دانست. برخی از ویژگی های مفید آن عبارتند از:

  • ببینید چقدر ترافیک از Google دریافت می کنید
  • شناسایی آن صفحات سایت تان که بیشترین ترافیک را برای شما به ارمغان می آورند
  • شناسایی سایت ها و موتورهای جستجویی که برای شما ترافیک ارسال می کنند
  • شناسایی میانگین نرخ پرش، بازدید از صفحه و زمان حضور در سایت شما

نکته حرفه ای: Google Analytics را به کنسول جستجوی Google متصل کنید. وقتی این کار را انجام دادید، اطلاعات مفید سئو را از داخل حساب Google Analytics خود خواهید دید.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

نصب افزونه Yoast SEO در وردپرس

Yoast محبوب ترین افزونه SEO در جهان است و بهینه‌سازی سایت های مبتنی بر وردپرس را برای موتورهای جستجو بسیار آسان می کند. همچنین در موارد فنی سئو مانند robots.txt و نقشه سایت به شما کمک می کند و از این رو حضو آن در کاملترین چک لیست سئو در گوگل حتماً توصیه می شود.

کاملترین چک لیست سئو در گوگل و کلمات کلیدی

پس از ابزارهای بررسی وضعیت سایت و ترافیک آن، تحقیق کلمات کلیدی مهمترین بخش از کاملترین چک لیست سئو در گوگل است. برای کشف کلمات کلیدی راه هاب متفاوتی وجود دارد.

معمولاً در ابتدا با حجم بالای رقابت برای کلمات کلیدی مواجه خواهید شد که در این حالت باید به کلمات کلیدی دم بلند رو بیاورید. در ادامه برخی از راه های کشف کلمات کلیدی آورده شده است.

چک لیست سئو داخلی

پیشنهادات گوگل برای کلمات کلیدی

یکی از مهمترین کارها برای داشتن کاملترین چک لیست سئو در گوگل این است که از جستجوی این موتور برای کشف کلیمات کلیدی Long Tail استفاده کنید.

برای این منظور ابتدا یک کلمه کلیدی را در گوگل تایپ کنید، اما دکمه enter… یا «جستجوی Google» را فشار ندهید. در عوض، کلمات کلیدی را که گوگل به شما نشان می دهد بررسی کنید. اینها به عنوان کلمات کلیدی “پیشنهاد گوگل” شناخته می شوند. از آنجایی که این کلمات کلیدی مستقیماً از گوگل می آیند، می دانید که مردم در جستجوی آنها هستند و برای سایت شما مناسب است.

استفاده از ابزار رسمی تحقیق کلمات کلیدی گوگل

دیگر کاری که برای رسیدن به تحقیق کلمات کلیدی و داشتن کاملترین چک لیست سئو در گوگل می توانید انجام دهید استفاده از ابزار Google Keyword Planner است. این ابزار از نظر فنی برای تبلیغات گوگل طراحی شده است، با این حال، هنوز هم برای جستجوی کلمات کلیدی SEO بسیار مفید است.

داده های حاصل از تحقیق کلمات کلیدی در این ابزار مستقیماً از Google می آیند، بنابراین می توانید این اعتماد را داشته باشید که فوق العاده دقیق است.

چک لیست سئو داخلی

دیگر بخش مهم در کاملترین چک لیست سئو در گوگل مربوط به URL، تگ های متا، به کارگیری کلمات کلیدی در هدرها، سئو تصاویر و لینک های داخلی و خارجی است که سئو داخلی نام دارد.

سئوی داخلی (on page seo) که گاهی به آن on site seo نیز گفته می شود، فرآیند بهینه سازی صفحات وبسایت شما است تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری پیدا کند و ترافیک جستجو بیشتری به دست بیاورد. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است.

سئو خارجی و موارد فنی در چک لیست سئو

ورود کلمه کلیدی در URL

یک URL کوتاه و در عین حال غنی از کلمه کلیدی می تواند نرخ کلیک یا CTR ارگانیک شما را بهبود بخشد. برپایه یک تجزیه و تحلیل ۱۱٫۸ میلیون نتیجه نمایش داده شده در نتایج جستجوی گوگل حاکی از آن است که URL های کوتاه بهترین رتبه را در گوگل دارند.

قرار دادن کلمات کلیدی در متا

بر کسی پوشیده نیست که باید از کلمه کلیدی خود در تگ عنوان خود استفاده کند. اما بسیاری نمی دانند که باید آن را کجا قرار دهند. به طور خلاصه باید آن را در جلوی برچسب عنوان قرار داد.

به کارگیری کلمات کلیدی در H1، H2 یا H3

تگ هدینگ یک سیگنال قوی برای سئو به حساب می آید، بنابراین این مورد نیز جایگاه بالایی در کاملترین چک لیست سئو در گوگل دارد و به ارتقای رتبه سایت در گوگل کمک خواهد کرد.

موتور جستجویی چون گوگل از تگ های هدر برای جمع آوری زمینه صفحه شما استفاده می کند. بنابراین ارزشش را دارد که از کلمات کلیدی در هدینگ استفاده کنید اما عاقلانه و نه اسپم وار!

سئو تصاویر

لینک های داخلی و خارجی

در کاملترین چک لیست سئو در گوگل باید جایگاهی ویژه برای لینک های داخلی و خارجی در نظر بگیرید. لینک های داخلی نقشی مهم در شناساندن صفحات شما به مخاطبان و همچنین روشن کردن ارتباط بین صفحات برای گوگل دارد.

لینک های خارجی نیز اعتبار یک متن را بالا می برند (به شرطی که منبعی معتبر ارجاع شده باشند) و همچنین اگر شما بک لینک های بیشتر از سایت های استاندارد دریافت کنید، این بر رتبه شما نزد گوگل تاثیری بسیار مثبت خواهد گذاشت.

سئو تصاویر

اهمیت سئو تصاویر برای سئو داخلی در کاملترین چک لیست سئو در گوگل را نمی توان نادیده گرفت. گوگل به خودی خود نمی تواند عکس ها را ببیند اما کلمات جایگزینی که برای آن نوشته می شود به شما در سئو شدن برای جستجوی تصویری گوگل بسیار کمک خواهد کرد.

سئو خارجی و موارد فنی در چک لیست سئو

دست آخر اینکه برای رسیدن به کاملترین چک لیست سئو در گوگل باید موارد فنی و سئو خارجی را لحاظ کنید تا سئو شما به کامل ترین حالت خود نزدیک شود.

برای این کار باید مواردی همچون بررسی اشکال های فنی دامنه، رفع سریع قطعی های احتمالی، بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات، بازاریابی محتوا و سوشال سیگنال را در نظر داشته باشید که پرداختن به هرکدام از این موارد خود مبحثی جداگانه و مفصل است.

نکته پایانی

در این نوشتار سعی شد در مورد کاملترین چک لیست سئو در گوگل صحبت شود. همانطور که اشاره شد این چک لیست جنبه هایی از سئو داخلی، خارجی، کلمات کلیدی و همچنین مبانی پایه ای سئو را باید در بر بگیرد تا شاهد ظاهر شدن صفحات خود در نتایج صفحات نخستین گوگل و حتی رتبه های اولیه آن باشید.